Supervaccin in de maak dankzij Mexicaanse griep

© Reuters

Mensen die Mexicaanse griep hebben gehad, hebben mogelijk een uitzonderlijke natuurlijke weerstand tegen allerlei griepvirussen ontwikkeld, zeggen wetenschappers.

Het H1N1-griepvirus dat vorig jaar 60 miljoen mensen infecteerde, biedt unieke mogelijkheden voor onderzoekers van griepvaccins. De studie van de antilichaampjes van negen personen die tijdens de pandemie geïnfecteerd werden met Mexicaanse griep toont namelijk aan dat wetenschappers niet ver meer af zijn van een universeel griepvaccin.

Volgens de onderzoekers ontwikkelden de Mexicaanse grieppatiënten een ongewone weerstand waarbij zeldzame antilichaampjes werden aangemaakt die kunnen beschermen tegen alle H1N1-varianten van het laatste decennium, maar ook de dodelijke Spaanse griep, die in 1918 50 miljoen doden maakte, en zelfs tegen bepaalde varianten van de potentieel dodelijke vogelgriep.

Dergelijke antilichaampjes komen zelden voor na een seizoensgriep of een vaccinatie.

Levenslang
“Een universeel griepvaccin is dus echt mogelijk”, zegt Patrick Wilson van de Universiteit van Chicago die de studie in de Journal of Experimental Medicine publiceerde.

Met het universele vaccin zou een einde komen aan de jaarlijkse race om tegen het begin van elk griepseizoen als eerste een werkend vaccin tegen de nieuwste variant van het griepvirus te ontwikkelen en te produceren. Bovendien zou een eenmalige spuit levenslang moeten beschermen.

Het zou echter nog een vijftal jaar kunnen duren voor een werkend vaccin effectief op de markt is.