Suiker geeft batterijen extra energie

Onderzoekers van de Universiteit van Tokio hebben ontdekt dat suiker de sleutel kan zijn tot betere en vooral goedkopere herlaadbare batterijen.

Momenteel is de litium-ion batterij de meest populaire technologie. Maar lithium wordt steeds schaarser en duurder. Daardoor wordt vooral gekeken naar sodium-ion als alternatief. Die technologie belooft duurzamer en goedkoper te worden, maar hinkt nog achterop qua performantie.

De Japanse wetenschappers probeerden daarom verschillende materialen uit om de sodium-iontechnologie te verbeteren. Ze ontdekten dat sucrose een effectieve en goedkope anode kan vormen voor de batterij.

Het team verhitte de suiker tot 1.500 graden Celsius in een zuurstofvrije atmosfeer. Het resultaat is een harde koolstofstructuur die, als ze in een sodium-ion batterij wordt gebruikt, een opslagcapaciteit bereikt die een vijfde hoger ligt dan de conventionele koolstof.

Volgens de wetenschappers zijn de resulaten zo veelbelovend dat een commerciële variant al over een vijftal jaar op de markt kan komen. (IPS/INM)