Sterren vermalen duizenden kometen per dag

© Science Photo Library

Rond een jonge ster worden elke dag tweeduizend kometen vernietigd.

De ster Fomalhaut is amper 200 miljoen jaar jong – onze zon zou een respectabele 4,5 miljard jaar oud zijn. De ster, die zich op een schamele 25 lichtjaar van ons zonnestelsel bevindt, was al opgevallen door de enorme puinschijf die haar omringt. Daarin ontwaarden astronomen een gigantische hoeveelheid extreem fijn en pluizig stof.

Berekeningen van Bram Acke van het Instituut voor Sterrenkunde aan de Katholieke Universiteit Leuven en zijn collega’s, gepubliceerd in het vakblad Astronomy & Astrophysics, wijzen uit dat de aanwezigheid van het stof niet uitsluitend verklaard kan worden door de bestaansgeschiedenis van de ster. Bij de geboorte van een ster worden gas en stof samengetrokken tot een kern: de ster. Materiaal dat niet wordt opgenomen, vormt planeten en kometen in een schijf rond de ster. Het fijnste stof wordt weggeblazen door de straling van de ster.

De massa stof rond Fomalhaut is echter te groot om door die processen verklaard te kunnen worden. De structuur van de stofdeeltjes, zichtbaar gemaakt door middel van infraroodbeelden van de Herschel-ruimtetelescoop van de Europese Ruimtevaartorganisatie, suggereert dat ze afkomstig zijn van botsingen van kometen. De berekeningen geven aan dat er elke dag tot tweeduizend kometen in de puinschijf rond de ster vermalen worden. De ster moet zich dus in een regio van de hemel met veel activiteit van kometen bevinden. (DD)