Speurt vuilniskar binnenkort naar putten in het wegdek?

© AFP

Dankzij een nieuw systeem om putten in het wegdek op te sporen wordt het onderhoud van de wegen een stuk gemakkelijker en goedkoper.

Het opzet is even simpel als geniaal: door gebruik te maken van bestaande sensoren in voertuigen en een gps slaagde Vanherpen erin om putten en andere oneffenheden in het wegdek op te sporen en in kaart te brengen. “De meeste wagens die nu rondrijden hebben veiligheidsfuncties als het antiblokkeersysteem ABS en het antislipsysteem ESP. Die systemen steunen op sensoren die de wielsnelheid en de acceleratie meten. Ik ontwikkelde een algoritme dat op basis van die sensorgegevens de putten in het wegdek kan aangeven. Dankzij de gps wordt de plaats nauwkeurig aangeduid”, aldus Vanherpen.

Alternatief voor dure meetvoertuig

De ingenieur schreef zijn scriptie aan de Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen in opdracht van het CoSys-Lab (Universiteit Antwerpen), dit onder leiding van dr. Peter Hellinckx en dr. Paul De Meulenaere.

Het lab was op zoek naar een alternatief voor het ARAN-meetvoertuig waarmee het Agentschap Wegen en Verkeer de staat van het Vlaamse wegdek opvolgt. Omdat het prijskaartje daarvan hoog oploopt, rijdt er maar één meetvoertuig in Vlaanderen rond. “Dat was goed om jaarlijks de toestand van de snelwegen en tweejaarlijks die van de gewestwegen in kaart te brengen”, aldus Vanherpen.

Dankzij zijn systeem kunnen defecten veel sneller worden opgespoord, zodat men kan ingrijpen voordat een put groter wordt. Dat zorgt voor een fikse besparing maar ook grote werkzaamheden en de daarbijhorende files worden zo vermeden. Het eenvoudige systeem maakt het bovendien mogelijk om zowat elke recente personenwagen in te zetten als meetvoertuig.

Testproject

Zo implementeerde het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) de veelbelovende technologie in 6 dienstwagens. In de voorbije 3 maanden brachten die zo’n 26.000 putten in kaart. De wagens worden voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer en leggen dus grotendeels hetzelfde traject af.

“Het nieuwe systeem kan best geïnstalleerd worden op wagens die overal en vaak door Vlaanderen rijden, zoals postwagens, vuilniskarren en Lijnbussen”, stelt projectleidster Marleen Bellen van het VIM. “Op die manier kan de toestand van het weggennet snel worden geüpdatet. Onze eerste simulaties met vrachtwagens en bussen leverden positieve resultaten op.” (TE)

Ken Vanherpen werkt momenteel als doctoraatsstudent aan het CoSys-Lab (UA). Hij nam met z’n scriptie deel aan de Vlaamse Scriptieprijs 2013 en won er de Agoriaprijs, de deelprijs voor de beste technologische scriptie. Zijn winnende scriptie vind je op: www.scriptiebank.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content