Seks werd in Schotland uitgevonden (video)

© YouTube
Wided Bouchrika
Wided Bouchrika Freelancejournaliste

Wetenschappers hebben de oorsprong van seks ontdekt. De wezens die voor het eerst de liefde bedreven hebben met hun ongemakkelijke dans duidelijk de teneur voor ieders eerste keer gezet: awkward.

Het is een van de grootste ontdekkingen in de evolutionaire geschiedenis van seksuele reproductie. Interne fertilisatie en copulatie werd uitgevonden door oude gepantserde vissen – zogenaamde placodermen.

Onze vroegste gewervelde voorouders

Twee leden van die aloude vissensoort bedreven voor het eerst de liefde in de romantische setting van een Schots meer zo’n 385 miljoen jaar geleden. Partners in crime waren de primitief gebekte, benige vissen genaamd Microbrachius dicki. Ook wel de vroegste gewervelde voorouders van de mens.

De Australische paleontoloog en professor aan Flinders University, John Long, beschrijft het gebeuren in de paper die hij met zijn collega’s in het magazine Nature publiceerde. ‘Met hun armen in elkaar geslagen, lijkt het meer alsof deze vissen aan het square dancen zijn, dan aan het paren.’

Aanvankelijk hadden wetenschappers de eerste grote daad op het land gesitueerd en dat op latere datum. Maar, zo zegt Long in de Washington Post, ‘we hadden nooit verwacht dat deze kleine dingen voortplantingsorganen zouden hebben.’

Groot geschapen

Toch bleken de gezegende mannelijke M. dicki groot geschapen. Zo legt Long op de Britse omroep BBC uit dat de vissen zich met elkaar verbonden met hun armen. ‘Op die manier kon het mannetje zijn grote L-vormige geslachtsorgaan positioneren op de vrouwelijke genitale platen, die heel ruw waren en iets weghadden van kaasraspen. Eigenlijk werkten hun voortplantingsorganen als Velcro: het mannelijke orgaan werd zo vastgehecht aan het vrouwelijke om sperma over te brengen.’

‘Microbrachius betekent ‘kleine armen’, maar wetenschappers hebben zich eeuwenlang afgevraagd waarom die benige armen daar waren. Wij hebben dat grote mysterie opgelost: die armen helpen bij het paren’, aldus Long op de website van Flinders University.

Long ontdekte de capaciteiten van de M. dicki toen hij op een enkel fossiel stuitte in de collectie van de technologie-universiteit in Tallinn, Estland. Het fossiel symboliseert, zo meent Long, het meest primitief gekende seksuele orgaan van gewervelden ooit gevonden. ‘Het demonstreert het eerste gebruik van interne bevruchting en copulatie als een reproductieve strategie’, meent de hoofdauteur van de paper.

Eerste onderscheid tussen man en vrouw

De vissen, ongeveer 8 centimeter lang, leefden in meren in Schotland, Estland en China. De soort was niet alleen de eerste om seks te hebben, de vissen waren ook de eersten die een fysiek verschil tussen mannelijk en vrouwelijk vertoonden.

‘Tot dat moment in de evolutie, konden geraamten van gewervelden met kaken niet van elkaar onderscheiden worden, omdat mannetjes en vrouwtjes dezelfde skeletstructuren hadden’, verklaart coauteur Brian Choo op de website van Flinders University. ‘Het was de eerste keer in de evolutie van gewervelden dat mannetjes en vrouwtjes aparte voortplantingsstructuren ontwikkelden.’

‘Gaven ons niet alleen kaken, tanden en ledematen, maar ook seks mee’

De ontdekking benadrukt het belang van placodermen in de evolutie van gewervelde dieren, zoals ook de mens, meent Long.

‘Aanvankelijk dacht men dat placodermen een doodlopende groep vormden zonder levende verwanten. Maar recente studies hebben aangetoond dat onze eigen evolutie diepgeworteld is in placodermen. Veel van onze kenmerken – zoals kaken, tanden en even ledematen – zijn bij die vissensoort ontstaan.’