Revolutionaire Indiase Marsmissie kost minder dan de film 'Gravity'

01/07/14 om 14:53 - Bijgewerkt om 14:53

De eerste Marsmissie van India kost minder dan de ruimtefilm Gravity, zo beweert de nieuwe Indiase eerste minister.

Revolutionaire Indiase Marsmissie kost minder dan de film 'Gravity'

© /

De Hollywoodfilm 'Gravity' met George Clooney en Sandra Bullock had een budget van 100 miljoen dollar terwijl de reële missie van India slechts 4,5 miljard rupees kost (75 miljoen dollar), aldus de pas verkozen Indiase premier Narendra Modi die van zijn land de eerste lowcost-toeleverancier van ruimtetechnologie wil maken. 'India heeft het potentieel om de lanceerdienst van de wereld te worden. We moeten naar dit doel toewerken', aldus de premier.

India lanceert in november een ruimteveer naar Mars. Als de missie lukt, zal het de eerste Aziatische missie zijn die de Rode Planeet bereikt. Maandag lanceerde India al succesvol een draagraket met een Franse commerciële aardobservatiesatelliet.

Water op de maan

Tot dusver heeft het land, dat vijf decennia geleden zijn ruimteprogramma lanceerde, al 40 satellieten voor 19 landen gelanceerd, iets waar de Indiase premier heel erg trots op is. Bovendien ontdekte de Indiase satelliet Chandrayaan vijf jaar geleden bewijzen van water op de maan.

Toch vinden critici dat de regering haar middelen beter aan problemen dichter bij huis zou besteden zoals armoede en infrastructuurproblemen. Modi erkent dat de ruimte 'ver lijkt', maar vindt tegelijk dat het 'een integraal deel van ons dagelijks leven' aan het worden is.

Lees meer over:

Onze partners