Populaire klasgenootjes zijn niet altijd geliefd

Kinderen hebben onbewust de neiging populaire klasgenootjes te mijden.

Eenvoudige psychologische experimenten kunnen interessante resultaten opleveren. Nederlandse onderzoekers beschrijven in het vakblad Developmental Psychology hoe ze de reacties van kinderen tussen tien en twaalf jaar oud op klasgenootjes evalueren door middel van computerspelletjes. Als een kind de naam te horen krijgt van iemand die het graag heeft, zal het een joystick naar zich toe trekken. Terwijl de stick bij het horen van de naam van iemand die als minder aangenaam ervaren wordt, wordt weggeduwd.

Intrigerend is dat kinderen bij het horen van de naam van iemand die ze als populair beschouwen, vaak toch de stick wegduwen. Dat impliceert dat ze onbewust een vrij negatief gevoel over een populaire klasgenoot kunnen cultiveren, ondanks het feit dat populaire kinderen veel aandacht trekken en krijgen. Als ze in de klas met een populair klasgenootje moeten samenwerken, gaan kinderen zich bijna automatisch onderdaniger en defensiever opstellen dan wanneer ze met een minder populair kind aan de slag moeten.

Het effect is meer uitgesproken voor meisjes dan voor jongens: populaire meisjes zijn dominanter dan populaire jongens. Daarenboven blijken meisjes die het slachtoffer van pesten zijn in de spelletjes meer negatieve reacties uit te lokken dan gepeste jongens.

De vraag is uiteraard of zo’n experiment gebruikt kan worden om de verhoudingen tussen de leerlingen in een klas te bepalen, onder meer om pestgedrag te vermijden. (DD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content