Persoonlijkheid: je ontsnapt er niet aan

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Kun je dezelfde genen en hetzelfde leefmilieu als iemand anders hebben en toch van elkaar verschillen? Jazeker. Meer nog: het is de regel.

Om te verklaren hoe een individu zal uitgroeien, wordt graag geschermd met het onderscheid tussen natuur en cultuur. Maar wat als genetisch identieke individuen opgroeien in een identiek milieu? Het experiment werd gedaan met amazonetandkarpertjes. Van die vissoort bestaan uitsluitend vrouwtjes, die klonen van zichzelf maken.

De resultaten, die verschenen in Nature Communications, waren verrassend. Ondanks gelijke genen en een gelijke leefomgeving ontstonden er toch persoonlijkheidsverschillen in de karpertjes. Sommige waren echte verkenners. Ze exploreerden enthousiast nieuwigheden. Andere waren veel voorzichtiger.

De verschillen zijn mogelijk toe te schrijven aan piepkleine details in de leefomgeving die de onderzoekers niet opmerkten. Ook epigenetische effecten kunnen meespelen: kleine verschillen in chemische stoffen op het DNA die meebepalen welke genen tot expressie komen.

Individuele verschillen in persoonlijkheid zijn de regel in de natuur. Van onze mezen is bekend dat hun populaties uiteenvallen in durfallen en voorzichtige vogels – dat geldt ongetwijfeld voor veel vogelsoorten. Zelfs bij soorten als haaien, waarvan je dat misschien niet zou verwachten, etaleren individuen opvallende persoonlijkheidsverschillen, zo bleek uit een publicatie in Journal of Fish Biology.

Bij de mens geldt dat de eeneiige tweelingen, hoewel ze genetisch identiek zijn en meestal in vergelijkbare omstandigheden opgroeien, merkbare persoonlijkheidsverschillen kunnen ontwikkelen. Ook wij ontsnappen niet aan het dwangmatige van de individuele persoonlijkheid.