Overblijfselen van allereerste Aarde gevonden

Wetenschappers hebben lavastenen ontdekt die mogelijk de oudste overblijfselen van de Aarde bevatten.

De zoektocht naar de oudste overblijfselen van de Aarde, is voor veel geologen een soort van heilige Graal van de moderne tijd.

Gedurende miljarden jaren is het originele materiaal waaruit de Aarde oorspronkelijk bestond, veranderd door diverse geologische processen.

Maar een team van Amerikaanse wetenschappers heeft in Groenland en het Canadese Baffin Island lavastenen ontdekt met chemische bestanddelen die mogelijk dateren van net na het gewelddadige ontstaan van de Aarde.

De gestolde lava kwam vermoedelijk 60 miljoen jaar geleden vrij bij een vulkanische uitbarsting, maar de chemische bestanddelen in die stenen zijn meer dan 4,45 miljard jaar oud. Ter vergelijking: de Aarde is 4,54 miljard jaar oud. Dat betekent dat het gesteente dateert van tijdens de vorming van de Aarde. Net na het ontstaan van de aardkern, maar nog voor de vorming van de aardkorst.

De primitieve aardmantel, net onder de aardkorst, zou dus onveranderd zijn gebleven sinds kort na het ontstaan van de Aarde.

De resultaten van het onderzoek verschenen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.