Oudste stukje van onze planeet ontdekt

Het stukje zirkoon is tweemaal de diameter van een menselijke haar © Reuters

Wetenschappers hebben een klein stukje zirkoon ontdekt op een Australische schapenboerderij dat 4,4 miljard jaar oud is. Het is het oudste stukje aarde ooit gevonden.

Onderzoekers van de universiteit van Wisconsin schrijven in het vakblad Nature Geoscience dat de vondst van het 200 op 400 micrometer grote object aantoont dat de aarde sneller afkoelde dan aanvankelijk gedacht en er mogelijk al 4,3 miljard jaar geleden water aanwezig was, een voorwaarde voor leven.

De aarde zelf werd 4,5 miljard jaar geleden gevormd als een bal van gesmolten rots. Daarna ontstond de aardkorst, waarvan het stukje gevonden zirkoon een overblijfsel is. Volgens professor John Valley, hoofdauteur van de studie, is de ontdekking een bewijs voor ‘een koude vroege aarde’ waar temperaturen laag genoeg waren om oceanen te hebben, en misschien microbiologisch leven.

Omdat de resultaten zo significant zijn, werden op het kristal, dat al in 2001 werd ontdekt, twee verschillende dateringsmethodes toegepast vooraleer de onderzoekers hun studie wilden publiceren.

Tot nog toe waren de oudste fossiele bewijzen van leven stromatolieten, gevormd door een archaïsche vorm van bacteriën van 3,4 miljard jaar geleden(TE)