'Onze aandachtsspanne is nu minder lang dan die van een goudvis'

15/05/15 om 10:20 - Bijgewerkt om 10:47

We krijgen zoveel content over ons heen en zijn dermate in de ban geraakt van tablets en smartphones dat zelfs een goudvis zich langer kan focussen dan wij. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse softwaregigant Microsoft.

Eerst het goede nieuws: in dit informaticatijdperk lukt het de mens beter om te multitasken. Maar Microsoft stelde na een enquête bij 2.000 personen en hersenscans bij 112 onder hen wel vast dat we ons gemiddeld slechts acht seconden op iets kunnen concentreren. In 2000 was dat nog 12 seconden en een goudvis doet het met 9 seconden beter dan ons.

'Onze aandachtsspanne is nu minder lang dan die van een goudvis'

© BELGA

Met het onderzoek wou Microsoft nagaan wat de invloed van kleine draagbare toestellen op ons dagelijks leven is en wat het betekent om zo gemakkelijk toegang te hebben tot digitale media en informatie. Veel proefpersonen gaven toe dat ze meer moeite hebben om hun aandacht bij dagelijkse taken te houden, omdat ze vaker hun smartphone raadplegen.

Moeilijker concentreren in digitaal leven

In het onderzoeksrapport van 54 pagina's staat het volgende over de deelnemers: 'Canadezen met een eerder digitale levensstijl (zij die meer media consumeren, meerdere schermen gebruiken, grote fans zijn van sociale media of snel nieuwe technologieën gebruiken) hebben het moeilijk om zich te focussen in omgevingen waar een langere aandachtsspanne nodig is.'

Al onze mobile devices naar de prullenmand verwijzen hoeft voorlopig niet. Het rapport vermeldt namelijk dat alleen een langetermijngebruik nefast is voor onze aandacht. Mensen die snel gebruik maken van de nieuwste snufjes - zogenaamde early adopters - en intensieve gebruikers van sociale media concentreren hun aandacht in de beginfase en hebben meer tussentijdse aandachtsopstootjes.

'Onze aandachtsspanne is nu minder lang dan die van een goudvis'

© Twitter

Om het half uur smartphone checken

Ook Bruce Morton, een onderzoeker aan het Brain & Mind Institute van de universiteit van West-Ontario in Canada, relativeert de resultaten. Volgens hem is het niet zo dat de manier waarop onze aandacht kán functioneren gewijzigd is. De digitale technologieën zouden 'naadloos overgaan' in het informatieverwerkingsvermogen van ons brein.

Een ander onderzoek van het Amerikaanse National Centre for Biotechnology Information en de National Library of Medicine toonde onlangs nog aan dat 79 procent van de ondervraagde Amerikanen een tablet, smartphone of laptop gebruikt tijdens het tv-kijken, het zogeheten dual-screening. 52 procent onder hen raadpleegt de smartphone om het half uur.

(NC)

Lees meer over:

Onze partners