Ontdekking van ‘eeuwige jeugd’-molecule in granaatappel is ‘mijlpaal’

© iStock

De bron van de eeuwige jeugd ligt volgens nieuw onderzoek mogelijk in uw fruitmand. Met een beetje hulp van uw darmbacteriën kan u misschien uw leven wel verlengen.

In een baanbrekend onderzoek, dat omschreven wordt als een ‘mijlpaal’, hebben Zwitserse onderzoekers aangetoond dat darmbacteriën een molecule in granaatappels transformeren om een anti-verouderingsstof aan te maken.

De onderzoekers zijn enthousiast over een studie bij rondwormen waarvan de levensverwachting met meer dan 45 procent steeg, aldus het vakblad Nature Medicine. Ze deden hetzelfde onderzoek met de specifieke molecule bij bejaarde laboratoriummuizen en ontdekten dat hun loopcapaciteit steeg met 42 procent. Klinische onderzoeken bij de mens worden nu opgestart.

Wanneer we ouder worden, sterven de zogenaamde energiecentrales van onze cellen, de mitochondriën, af of worden ze giftig. Normaal worden die oude mitochondriën door de cel dan gerecycleerd tot nieuwe mitochondriën, een proces genaamd ‘mitofagie’, maar naarmate we ouder worden werkt ook deze functie niet meer naar behoren waardoor onze spieren steeds zwakker worden. De afsterving van mitochondriën wordt ook gelinkt aan ziektres als Parkinson.

Wetenschappers van de Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) hebben aangetoond dat de mitochondriën kunnen worden hersteld dankzij een molecule genaamd urolithine A. Die stof is evenwel niet aanwezig in granaatappel, maar wordt geproduceerd wanneer een molecule in het fruit in contact komt met bacteriën in de ingewanden.

‘Dit is de enige gekende molecule die het mitochondrische opkuisproces kan reactiveren’, zegt co-auteur van de studie Patrick Aebischer. ‘Het is een volledig natuurlijke stof en het effect is krachtig en meetbaar.’

Volgens de onderzoekers is de stof ook te vinden in bepaalde noten en bessen. Ze geloven dat de vondst de weg zal openen naar een nieuwe aanpak voor de behandeling van verzwakte spieren door het ouder worden en zelfs om veroudering tegen te gaan.

Toch is er een kleine kanttekening bij het onderzoek. De productie van urolithine A is afhankelijk van welke bacteriën in uw darmen aanwezig zijn. Niet iedereen beschikt namelijk over de juiste combinatie om het eeuwige leven van de granaatappel te krijgen. (TE)