Onrustwekkende verdwijning in de kosmos: waar zijn miljoenen sterren heen?

Fornaxcluster © Nasa
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Astronomen zijn in de ban van een ruimtemysterie: wat is er gebeurd met miljoenen stokoude sterren in een ver sterrenstelsel?

Wetenschappers hebben opgemerkt dat een gigantische hoeveelheid sterren die zich in de Fornaxcluster zouden moeten situeren, ‘verdwenen’ zijn. De Fornaxcluster is een kleine cluster van 58 sterrenstelsels in het sterrenbeeld Oven op ongeveer 62 miljoen lichtjaar afstand van de Aarde.

Een dergelijk fenomeen komt ook voor bij gelijkaardige sterrenclusters dichter bij ons eigen sterrenstelsel. Astronomen gaan ervan uit dat veel van die sterren uit hun stelsels worden uitgestoten om uiteindelijk een nieuwe thuis te vinden in een groter sterrenstelsel ergens in de Melkweg.

In de Fornaxcluster is er echter geen groot sterrenstelsel dat in aanmerking komt voor zo’n mogelijke nieuwe thuis voor bejaarde sterren. Wetenschappers vragen zich nu af waar de eerste generatie van sterren dan naartoe is.

Nieuwe ontstaanstheorie

De ruimtetelescoop Hubble lijkt een antwoord te bieden. Nieuwe observaties met de telescoop stellen immers de heersende theorie – dat uitgestoten sterren naar grotere sterrenstelsels migreren – in vraag, zo schrijft de website Live Science. Zo blijkt dat de sterren in de Fornaxcluster overwegend jong zijn, terwijl wetenschappers een mix van oude en nieuwe sterren hadden verwacht.

‘Als die uitgestoten sterren er zouden zijn, zouden we ze kunnen zien, maar dat is niet zo!’, schrijft Frank Grundahl van de Aarhus universiteit in Denemarken en co-auteur van de studie.

Dit zou betekenen dat de oudere sterren er eigenlijk nooit zijn geweest. Als dat klopt, moeten astronomen de manier waarop bolvormige sterrenhopen, dat zijn ballen van sterren die rond het centrum van sterrenstelsels draaien, worden gecreëerd, herdenken.

‘De huidige ontstaanstheorie kan niet kloppen’, zegt Grundahl. ‘Fornax kan nergens deze uitgestoten sterren verstoppen, dus lijkt het erop dat de bolvormige sterrenhopen in het verleden niet groter zijn geweest dan ze nu zijn.