Nog nooit zoveel fijn stof in de lucht in vijf jaar

© Belga

Na 3 maanden zijn er al meer overschrijdingen opgetekend van de fijnstofnorm dan in heel 2010.

De afgelopen 5 jaar lag het aantal overschrijdingen van de norm, 50 microgram per kubieke meter, na 3 maanden nooit zo hoog als in 2011. Vergeleken met begin 2010 zijn er grosso modo – afhankelijk van de meetplaats – al de helft meer overschrijdingen.

Ircel (Intergewestelijke Cel voor Leefmilieu) benadrukt dat het voor de gezondheid verontrustend is dat de fijnstofconcentraties veel hoger liggen. In het eerste kwartaal meet Ircel tien tot vijftien procent meer fijn stof dan vorig jaar, het hoogste gemiddelde van de laatste vijf jaar.

Economie trekt aan
De oorzaak is tweeledig. De voorbije weken was droog met veel continentale luchtstromingen, die vervuilde lucht aanvoeren, en weinig wind. Daarnaast trekt de economie aan, met vermoedelijk meer uitstoot van schadelijke stoffen door industrie en wegtransport.

Ircel is pessimistisch voor de balans op het einde van het jaar, hoewel die afhankelijk is van voornamelijk het weer en dus onvoorspelbaar is. Ircel verwacht dat de fijnstofdagnorm op verschillende plaatsen – en niet alleen op de zogenaamde hotspots – zal overschreden zijn.

Twee landen zijn al door de Europese Commissie naar het Europees Hof verwezen, omdat ze de normen niet halen. “Het zal niet de vraag zijn óf België naar het Europees Hof wordt doorverwezen, wel wanneer”, klinkt het.

“Automobilist onterecht geviseerd”Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) wil via een herziening van de belasting op de inverkeerstelling dieselwagens die veel fijn stof uitstoten duurder maken.

Mobiliteitsorganisatie Touring zegt dat de automobilist onterecht geviseerd wordt. Het autoverkeer is “slechts” verantwoordelijk voor 20 procent van de uitstoot van fijn stof, aldus Touring. De mobiliteitsorganisatie vraagt dat minister Schauvliege meer inspanningen doet om ook de andere vervuilingsbronnen aan te pakken.

“Beleid inzake fijn stof is chaos”
De groenen willen dan weer dat de verschillende regeringen een gemeenschappelijk beleid uitwerken. “De Belgische en de Vlaamse overheid werken mekaar gewoon tegen. Wat een chaos”, stelt parlementslid Kristof Calvo vast.

Groen! is alvast voor de invoering van milieuzones in steden waar vrachtwagens en vervuilende wagens niet mogen rijden. Dergelijke maatregel bestaat al in Nederland en Duitsland. Daarnaast mogen federale milieupremies enkel nog worden uitbetaald voor de aankoop van wagens die niet alleen minder CO2, maar ook minder stifstofoxide én fijn stof uitstoten. Tot slot vraagt de partij een vergroening van de belasting op de inverkeerstelling en de verkeersbelasting. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content