Nieuwe genetische fout ontdekt bij kinderen met reuma

© iStock

Het defecte gen dat werd ontdekt, verhoogt de kans op de meest voorkomende vorm van reuma bij kinderen.

Wetenschappers van de Leuvense tak aan het VIB schrijven in Annals of the Reumatic Diseases dat ze een nieuwe genetische fout hebben ontdekt, die bij kinderen een chronische gewrichtsontsteking kan veroorzaken. Hun werk steunde op onderzoek van een identieke tweeling. De aandoening in kwestie is de meest voorkomende vorm van reuma bij kinderen.

De gewrichten in handen en voeten zijn het gevoeligst voor reuma.

Immunoloog Adrian Liston en zijn collega’s hebben in experimenten met muizen bevestigd dat het defecte gen de kans op deze vorm van reuma verhoogt. Nu deze oorzaak van de ziekte bekend is, kan er gerichter naar mogelijke behandelingen gezocht worden.

Biotechnologe Isabelle Cambré van de Gentse tak aan het VIB beschrijft met haar collega’s in Nature Communications waarom sommige van onze gewrichten vatbaarder zijn voor reuma dan andere. Alles heeft te maken met de biomechanische krachten in gewrichten die soms ontstekingen kunnen uitlokken. De wetenschappers konden de kans op ontsteking koppelen aan chemokines en andere stoffen uit de afweer die in het bloed circuleren. Reuma is meestal een gevolg van het feit dat ons afweermechanisme zich tegen cellen uit het eigen lichaam keert. De gewrichten in voeten en handen zijn blijkbaar het gevoeligst voor reuma.