New York onderzoekt of oliereus ExxonMobil klimaatinformatie manipuleerde

06/11/15 om 03:47 - Bijgewerkt om 04:55

De Amerikaanse staat New York is een onderzoek gestart tegen ExxonMobil. Het olieconcern wordt ervan verdacht bewust foute informatie over de klimaatverandering te hebben verspreid.

New York onderzoekt of oliereus ExxonMobil klimaatinformatie manipuleerde

Archiefbeeld uit 2010 toen ExxonMobil naar olie boorde in de Iraakse provincie Basra © REUTERS

Dat meldt The New York Times op basis van "bronnen dicht bij het onderzoek".

Procureur-generaal Eric Schneiderman heeft een grote hoeveelheid financiële gegevens, e-mails en nog andere documenten bij het bedrijf opgevraagd.

Het gerecht onderzoekt of het olieconcern de investeerders en de publieke opinie belogen heeft over de mogelijke gevolgen van de klimaatverandering. Het gaat om activiteiten die teruggaan tot het eind van de jaren zeventig, maar het onderzoek spitst zich in de eerste plaats toe op meer recente feiten, schrijft de Times. Concreet wordt Exxon ervan verdacht beleggers onvoldoende te hebben geïnformeerd over de financiële gevolgen voor het bedrijf van klimaatverandering. De verklaringen die aan de buitenwereld en aan de beleggers werden gedaan, dat de behoefte aan fossiele brandstoffen zo groot blijft dat er nog altijd nieuwe olievelden zullen aangeboord worden, zouden niet in lijn geweest zijn met de eigen wetenschappelijke bevindingen.

Daarnaast zou de onderneming ook minstens tien jaar lang studies gefinancierd hebben van organisaties die vooral tot doel hadden om het wetenschappelijke klimaatonderzoek te dwarsbomen. Dat die studies gefinancierd werden door het olieconcern werd niet altijd vermeld.

'Wij ontkennen'

Bedrijfswoordvoerder Kenneth Cohen bevestigt dat Exxon een dagvaarding ontvangen heeft. "We ontkennen ondubbelzinnig dat ExxonMobil onderzoeksresultaten over de klimaatverandering zou hebben achtergehouden", zegt hij. Hij stelt dat het concern tientallen wetenschappelijke onderzoeken over het onderwerp gefinancierd heeft en dat de investeerders altijd op de hoogte werden gebracht van de klimaatrisico's.

Na het bericht in de Times zakte de koers van het aandeel van het bedrijf.

Volgens de krant is het denkbaar dat andere staten zich bij het onderzoek zullen aansluiten, en dat naast Exxon ook andere energiebedrijven bij het onderzoek betrokken worden.

Er worden in de VS al vergelijkingen gemaakt met de tabakindustrie, die decennialang bleef ontkennen dat tabak schadelijk en verslavend was, terwijl de eigen onderzoekingen die stellingen bevestigden. Uiteindelijk heeft de tabakindustrie voor vele tientallen miljarden aan boetes en schadevergoedingen betaald.

Of het met Exxon dezelfde weg opgaat, is niet zeker. Volgens de Times heeft Exxon nooit het zonlicht ontkend, zoals de tabakindustrie het wel deed. De wetenschappelijke studies van Exxon weken niet diametraal af van wat andere instituten vonden. Dat belette niet dat het bedrijf zich met woord en geld kantte tegen sommige klimaatovereenkomsten (zoals Kyoto), en al dan niet in het kader daarvan onderzoeksgroepen financierde die de klimaatverandering minimaliseerden of ontkenden.

En Exxon zelf kreeg, volgens een round-up in The Washington Post, geregeld kritiek van milieuorganisaties en onderzoeksinstituten. In 2006 kreeg Exxon het verwijt van de British Royal Society dat de publieke documenten van het bedrijf "niet consistent zijn met de wetenschappelijke literatuur die over het onderwerp gepubliceerd zijn".

(Belga/RR)

Onze partners