‘Nederlanders brachten mensheid in gevaar met mutatie vogelgriep’

© Reuters

In de wetenschappelijke wereld is alarm geslagen nadat Nederlandse wetenschappers de vogelgriep hebben gemuteerd tot een variant die miljoenen mensen had kunnen doden. Volgens critici hebben de Nederlanders de wereld in gevaar gebracht.

Een team rond Ron Fouchier van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam heeft in een naar eigen zeggen speciaal en zwaarbeveiligd laboratorium ontdekt dat het H5N1-vogelgriepvirus zich kan ontwikkelen tot een gevaarlijk virus voor de mens. Dat schrijft de Britse kwalliteitskrant The Independent.

De onderzoekers slaagden daarin door enkele genetische mutaties aan te brengen die zich ook in de natuur zouden kunnen voordoen en stelden vast dat een snelle verspreiding door de lucht mogelijk was.

‘Wereld in gevaar gebracht’

Volgens Fouchier en co is door de ontdekking een ernstige pandemie mogelijk voorkomen. Critici zeggen dat de onderzoekers de wereld in gevaar hebben gebracht en vragen zich ook of deze research niet beter in een militair dan wel een universitair lab hadden moeten gebeuren.

Massavernietiging

Steeds volgens The Independent leeft binnen de Amerikaanse regering de vrees dat de kennis wel eens in handen kan vallen van

terroristen die aldus een biowapen voor massavernietiging zouden kunnen aanmaken.

Ook een Japans team zou gelijkaardig onderzoek met een gelijkaardig resultaat hebben verkregen, weet de krant. (Belga/EE)