Nasa wil missie naar Europa in zoektocht naar buitenaards leven

Kleurenbeeld van Europa vastgelegd door het ruimteschip Galileo © NASA
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa heeft haar zinnen gezet op een nieuw studieobject: de Jupitermaan Europa.

Naast de intensieve zoektocht naar leven op de planeet Mars, breidt de Nasa ondertussen haar veldwerk uit. De ruimtevaartorganisatie vraagt de Amerikaanse overheid 15 miljoen dollar vrij te maken in de begroting van 2015 voor een missie midden jaren 20 naar de maan van Jupiter, Europa, zo meldt Reuters.

Leven op Europa

Wetenschappers geloven dat er onder het ijsoppervlak van Europa een gigantische oceaan ligt die twee keer zoveel water bevat als op Aarde. Het water blijft vloeibaar dankzij de getijwerking van Jupiter, die getijden creëert die 1.000 keer sterker zijn dan die die door onze eigen maan worden veroorzaakt.

Hoewel lang werd aangenomen dat leven op een planeet afhankelijk was van de energie van de zon, hebben onderzoekers de voorbije 40 jaar ontdekt dat microbiologisch leven ook kan overleven in de meest extreme, zonloze omgevingen.

Pluimen van waterdamp

Daarnaast ontdekte de ruimtetelescoop Hubble eind vorig jaar nog dat de Jupitermaan water in de ruimte spuwt, tot zo’n 200 km hoog.

Dat betekent dat de Europa Clipper, een conceptruimtetuig ontwikkeld door de Nasa, door deze waterdamppluimen zou kunnen vliegen en stalen nemen zonder te moeten landen op de maan.

Europa wordt gezien als een van de beste kandidaten voor het bestaan van buitenaards leven in ons zonnestelsel.