NASA ontdekt ‘aliens’ op Aarde

© Epa

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft een mysterieuze bacterie ontdekt die arsenicum eet.

Wetenschappers hebben in een onwezenlijk zoutmeer in Californië verrassend een bacterie gevonden die het uiterst giftige arsenicum eet, zo staat in het jongste nummer van het vakblad Science en is donderdag door de NASA op een persconferentie bekendgemaakt.

Het nieuws kwam er na dagen speculatie over een eventuele bekendmaking van de ontdekking van buitenaards leven.

De vondst gebeurde in sedimenten van het Monomeer. Het meer is zodanig met arsenicum vergiftigd dat elke vorm van leven uitgesloten werd geacht. Maar er dook toch een bacterie op die fundamenteel anders is dan alle andere levensvormen op Aarde.

Nieuwe definitie van het leven

Tot nu toe gold dat alle leven op onze planeet is opgebouwd uit zes scheikundige elementen: zuurstof, waterstof, koolstof, stikstof, zwavel en fosfor.

De bewuste bacterie gebruikt nu arsenicum in plaats van fosfor als zesde element. Ze zou de stof zelfs integreren in haar DNA. Hiermee is voor het eerst bewezen dat een centraal element van het leven op Aarde door een ander kan vervangen zijn.

“Het onderzoek maakt er ons attent op dat het leven, zoals we dat kennen, veel flexibeler kan zijn dan wij normaal aannemen of ons kunnen voorstellen”, zei Felisa Wolfe-Simon van het Astrobiologie-instituut van de NASA in een mededeling van de Arizona State University.

De ontdekking heeft gevolgen voor de zoektocht naar buitenaards leven, want dit zou er heel anders kunnen uitzien dan tot nu toe gedacht.