Nasa-Marslander gooit hoge ogen op YouTube

10/07/12 om 23:17 - Bijgewerkt om 23:17

Een spectaculaire animatie van landing van het Nasa-wagentje Curiosity op Mars is door een half miljoen mensen bekeken op YouTube. De eche Curiosity bereikt de rode planeet op 6 augustus.

Dat de Nasa het goed doet op de sociale media is uitzonderlijk. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie heeft haar glorietijden al even achter zich. Sinds de space shuttles uit de vaart zijn genomen, is de Nasa zelfs niet meer in staat om mensen de ruimte in te sturen.

Privéruimtevaartbedrijven zoals Virgin Galactic van Richard Branson en Space X van PayPal-oprichter Elon Musk (dat binnenkort ruimtetaxi gaat spelen voor Amerikaanse astronauten) zijn vandaag veel hipper.

500.000 keer bekeken

Anders is het dus met de Curiosity-video. Die werd op Youtube meer dan en half miljoen keer bekeken. In de honderden commentaren is een levendige discussie aan de gang over zin en onzin van het Amerikaanse ruimteprogramma.

De landing van dat marswagentje wordt dan ooo neen spektakelstuk.

De capsule met Curiosity aanboord zal de Martiaanse atmosfeer binnendringen tegen zes kilometer per seconde en dan al roodgloeiend de luchtweerstand gebruiken om af te remmen. Vervolgens, nog steeds aan meer dan twee keer de geluidssnelheid, ontplooit de remparachute zich.

Ruimtekraan

De gootste technische tour de force komt er echter op twee kilometer hoogte, wanneer de snelheid nog honderd meter per seconden bedraagt. Dan wordt de boden van de capsule afgeworpen en zorgen draagraketten ervoor dat de Curiosity zich losmaakt uit de capsule.

Klapstuk: dat raketplatform zoekt volautomatisch de landingsplaats op, gaat daar zweven en laat het wagentje neer aan een stuk of wat kabels, als een ruimtekraan.

Bibberen

Of de landing gelukt is, weet men in Houston op dat moment niet. Tussen de tijd dat de capsule de atmosfeer van Mars bereikt en het moment dat Curiosity's wielen het planeetoppervlak raken, zit er zeven minuten. Het radiosignaal doet er veertien minuten over om de aarde te bereiken."

In tussentijd wordt het bibberen voor de vluchtleiding, want als er ook maar één ding misgaat, slaat de Curiosity (kostprijs: 2 miljard euro) reddeloos te pletter.

"Wanneer wij het eerste bericht krijgen dat we de top van de atmosfeer bereikt hebben, is het vehikel voor minstens zeven minuten dood of levend geweest op het Marsoppervlak", zegt ingenieur Adam Steltzner in de video, die dan ook toepasselijk 'Seven Minutes' heet. (TV)

Lees meer over:

Onze partners