Mens bakt al 30.000 jaar brood

Het waren dan misschien wel geen croissants, maar archeologen hebben ontdekt dat de mens 30.000 jaar geleden brood bakte.

Uit een studie van slijpstenen in Italië; Rusland en Tsjechië blijkt dat de mens 30.000 jaar geleden al brood at. Dat is 20.000 jaar eerder dan eerst gedacht.

Tot nu toe werd aangenomen dat het dieet uit het Stenen Tijdperk hoofdzakelijk uit vlees bestond, maar de ontdekking van zetmeelkorrels op stenen gebruiksvoorwerpen toont aan dat de voeding van onze voorouders meer gevarieerd was.

Begin 2000 startten Italiaanse wetenschappers met de analyse van ongewassen slijpstenen tussen 28.000 en 32.000 jaar oud. Ze ontdekten verschillende soorten microscopische zetmeelkorrels die op basis van hun vorm werden toegeschreven aan de wortels van een soort lisdoode. Die werden gebruikt om meel te maken en vervolgens deeg van te maken.

Pitta

“Het was een plat brood, een soort van pannenkoek met enkel water en bloem”, zegt Laura Longo, een van de onderzoekers. “Je maakt een soort van pitta en bakt het op een hete steen. Het resultaat is knapperig zoals een cracker maar niet erg smakelijk.”

De resultaten van het onderzoek verschenen in het magazine Proceedings of the National Academy of Sciences.