Live Meest gedetailleerde foto van Pluto ooit

14/07/15 om 11:44 - Bijgewerkt op 15/07/15 om 21:53

Dinsdag om 13:49:57 uur scheerde de ruimtesonde New Horizons van de NASA op 12.500 km langs de voormalige planeet Pluto. Dat is het dichtst dat een menselijk ruimtetuig ooit bij Pluto is geweest. De beelden zijn intussen op Aarde gearriveerd.

Meest gedetailleerde foto van Pluto ooit

© Nasa

• Zo scherp zien we Pluto nooit meer

De NASA heeft de beelden vrijgegeven die New Horizons op zijn scheervlucht heeft gemaakt. Het zijn de scherpste beelden ooit van de dwergplaneet. Op de foto is een gebergte te zien van zo'n 3.000 meter hoog.

op het ijzige oppervlak van Pluto is een gebergte te zien.

op het ijzige oppervlak van Pluto is een gebergte te zien. © Nasa

• Rudi Rotthier

Bevestiging: Ruimtesonde is Pluto voorbij

Het signaal van Pluto doet er 4 uur en 25 minuten over om de aarde te bereiken. Maar nu is het officieel bevestigd. De ruimtesonde New Horizons is aan Pluto voorbijgesnord, de scheervlucht is gelukt - alles gaat volgens plan. New Horizons "heeft naar huis gebeld, is gezond en helemaal in leven" aldus een NASA-woordvoerder, die nieuwe beelden in het vooruitzicht stelt. Het signaal werd in Madrid opgevangen.

De sonde reist verder tegen 14 kilometer per seconde.

• Pluto op Pluto?

Sommige mensen zien zelfs het Disney-figuurtje Pluto op Pluto. Kijk goed, want het is meer dan een grap.

• "Hey, hi, wait...oh"

Miljarden jaar niemand gezien en dan gebeurt dit...

• Wat nu?

Eerst is het wachten op het signaal dat de scheervlucht gelukt is. Dat zou vannacht onze Aarde moeten bereiken. Daarna wacht de ruimtesonde zowaar een nog groter avontuur. Dan gaat New Horizons verder de Kuipergordel in. In de Kuipergordel, waar Pluto zich bevindt, zijn immers nog heel wat andere objecten die mogelijke doelen voor New Horizons zijn. Welk object is nog niet beslist.

• We zullen in ons leven nooit nog een nieuwe planeet van zo dichtbij zien

Veel hebben we er op onze aardbol niet van gemerkt, maar vandaag was historisch. Niemand die vandaag op deze aardkloot leeft, zal nog een nieuwe 'planeet' voor het eerst van dichtbij zien.

• Gloednieuwe foto van Pluto

De NASA heeft zopas de nieuwste foto van Pluto vrijgegeven.

Meest recente foto van Pluto

Meest recente foto van Pluto © Nasa

• 'Einde van een tijdperk'

Het is vandaag een grote dag voor de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. 'De Verenigde Staten zijn de enige natie om elke planeet in ons zonnestelsel te bezoeken', zegt NASA-directeur Charles Bolden. Voor de NASA is het een einde van een tijdperk in de exploratie van ons zonnestelsel.

• Pluto is rood!

Mars is niet de enige Rode Planeet in ons zonnestelsel. Uit recente beelden blijkt dat ook Pluto rood is. Hoe kan een ijzige planeet die zo ver van de zon verwijderd is, rood zijn, vragen wetenschappers zich af.

Op 7 juli stuurde New Horizons dit beeld door op 8 miljoen kilometer afstand.

Op 7 juli stuurde New Horizons dit beeld door op 8 miljoen kilometer afstand. © Reuters

• Planeet of geen planeet?

Velen onder ons hebben op school nog over de negen planeten van ons zonnestelsel geleerd, maar in 2006 legde de Internationale Astronomische Unie (IAU) voor het eerst strenge omschrijvingen voor het begrip 'planeet' vast. Toen werd afgesproken dat alleen ronde objecten die hun eigen omgeving hebben 'schoongeveegd' planeten zijn. Dit betekent dat een object zwaar genoeg moet zijn om andere kleinere objecten in zijn buurt uit hun baan te slingeren. De populaire Pluto was na meer dan 70 jaar plots zijn bijzondere status kwijt en werd gedegradeerd tot dwergplaneet.

Velen zijn het daar niet mee eens. Zo is NASA-directeur Charles Bolden voorstander om van Pluto opnieuw een planeet te maken.

• Pluto vs Aarde

Pluto en zijn grootste maan vergeleken met de Aarde.

Pluto en zijn grootste maan vergeleken met de Aarde. © Nasa

• De geheime objecten aan boord van New Horizons

Aan boord van de ruimtesonde bevindt zich de as van de ontwdekker van Pluto, Clyde Tombaugh.

Verder:

- de namen van 430.000 mensen die zich hebben opgegeven voor het 'Send Your Name to Pluto'-project.

- foto's van al het personeel dat betrokken is bij het New Horizons-project

- een stukje van SpaceShip One, het eerste commerciële ruimtetuig op Aarde.

- twee Amerikaanse vlaggen.

- een postzegel uit 1991 met als opschrift: 'Pluto: Not Yet Explored'.

De as van de ontdekker van Pluto, Clyde Tombaugh.

De as van de ontdekker van Pluto, Clyde Tombaugh. © /

• Wat mogen we verwachten?

Wat weten we tot nog toe over Pluto en wat zullen we te weten komen?

• Kan de missie nog mislukken?

Er bestaat een kans dat de hele New Horizons-missie na negen en een half jaar op het laatste moment nog de mist in gaat. Als de sonde op zijn reis doorheen het Pluto-systeem op ijzig puin botst aan een snelheid van 49.600 km per uur dan is het over. En dat zullen we bovendien nog niet meteen te weten komen. De eerste signalen dat de scheervlucht gelukt is, zullen pas om middernacht de Aarde bereiken.

Onze partners