Maakt Bologna studenten lui?

14/09/10 om 14:16 - Bijgewerkt om 14:16

Heeft de Bolognahervorming in het hoger onderwijs de studieduur verlengd? Vergelijkend onderzoek door het Vlaamse Agentschap voor Hoger Onderwijs spreekt dat alvast tegen.

Maakt Bologna studenten lui?

© Belga

De Bolognahervorming, met de invoering van bachelor- en masteropleidingen in het Vlaamse hoger onderwijs, zit na zes academiejaren op kruissnelheid.

Sinds het academiejaar 2005-2006 is ook het oude studiejaarsysteem verlaten en kunnen studenten afwijken van het modeltraject (drie jaar voor een bacheloropleiding en in de meeste academische opleidingen nog een jaar meer voor een masterdiploma). Ze zouden er daarom langer over doen. De Leuvense associatievoorzitter André Oosterlinck sprak begin deze maand op Kanaal Z over een studieduurverlenging met gemiddeld een jaar.

Dat wordt niet bevestigd door het Vlaamse Agentschap voor Hoger Onderwijs. Het agentschap maakte een vergelijking tussen de laatste lichting studenten die vanaf 2000-2001 in het oude opleidingssysteem stapten, en de lichting studenten die in 2005-2006 een bachelor- en/of masteropleiding hebben aangevat.

Wat blijkt? Van de bijna 21.000 studenten die in 2000-2001 een hogeschoolopleiding startten, was 41 procent na drie jaar klaar en bleef 16 procent een jaar 'hangen'. Van de ruim 22.000 studenten die in 2005-2006 begonnen aan een professionele bacheloropleiding, behaalde 39 procent een diploma na drie jaar en 17 procent na vier jaar.

Voor de masteropleidingen in een zevental studiegebieden aan de universiteiten (archeologie en kunstwetenschappen, geschiedenis, godsdienstwetenschappen, politieke en sociale wetenschappen, taal- en letterkunde, wijsbegeerte en moraalwetenschappen) zijn de resultaten qua studieduur nog iets gunstiger sinds de flexibilisering. Van de studentenlichting 2000-2001 (2911 jongeren) deed 36 procent er vier jaar en 14 procent vijf jaar over. Van de 3177 studenten die in 2005-2006 van start gingen, behaalde 37 procent vorig academiejaar al een diploma. In de vierjarige hogeschoolopleidingen voor industrieel ingenieur en vertaler-tolk is er zelfs een spectaculaire verbetering: van de lichting 2000-2001 (2796 studenten) legde 39 procent het modeltraject af, tegenover 48 procent van de 1957 studenten die in 2005 begonnen.

Bij het agentschap werd wél vastgesteld dat studenten sinds het academiejaar 2007-2008 gemiddeld voor een lichter programma opteren (tussen 50 en 54 studiepunten) en minder credits voor geslaagde examens behalen (tussen 38 en 44 studiepunten in het academiejaar 2008-2009). (PAM)

Lees meer over:

Onze partners