Kaakbeen ‘van eerste mens’ gevonden in Ethiopië

© AFP
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

In Ethiopië is een kaakbeen opgegraven, waarvan wetenschappers vermoeden dat het van een van de allereerste mensen was.

Dat meldt de BBC en is ook gepubliceerd door het wetenschappelijke tijdschrift Science.

Het stuk kaakbeen is naar schatting 2,8 miljoen jaar oud, dat is zowat 400.000 jaar ouder dan tot hiertoe werd aangenomen dat het geslacht homo is ontstaan. Het overblijfsel werd ontdekt in de regio Afar, in het noordoosten van Ethiopië.

Professor Brian Villmoare van de Universiteit van Nevada in Las Vegas, die aan het hoofd van de groep wetenschappers staat, vertelde aan de BBC dat de ontdekking inzicht geeft in een van de belangrijkste transities in de menselijke evolutie.

Skelet van Lucy
Skelet van Lucy© Wikipedia

Volgens Villmoare legt deze ontdekking een duidelijke link met het iconische fossiel ‘Lucy‘, een 3,2 miljoen oude vrouw van de soort Australopithecus afarensis. Haar overblijfselen werden net als het kaakbeen in de Afar-driehoek ontdekt, in 1974.

De wetenschappers vermoeden dat de soort van Lucy is geëvolueerd naar een van de allereerste mensen. Er zijn echter maar weinig fossielen gevonden uit de periode tussen twee miljoen en drie miljoen jaar geleden, schrijft ook Science.

Student

Volgens de BBC werd het kaakbeen ontdekt door de Ethiopische student Chalachew Seyoum. ‘Toen ik het vond, besefte ik meteen dat het belangrijk was,’ zei hij.