‘Jongeren schatten zichzelf een pak hoger in dan werkgevers’

© iStockphoto

Jongeren schatten zichzelf een pak hoger in dan werkgevers dat doen, zo blijkt uit een onderzoek van de KU Leuven.

Werkgevers en jongeren verschillen sterk van mening wanneer het gaat over het beheersen en het belang van soft skills. Dat zijn kwaliteiten als inzicht hebben in eigen sterke en zwakke punten en omgaan met conflicten.

De KU Leuven voerde, in opdracht van 4 Europese Vormingsfondsen voor de uitzendsector, een onderzoek naar de perceptie van soft skills bij werkgevers en jongeren. Aan het onderzoek namen 500 werkgevers en ruim 1.200 jongeren deel. De onderzoekers namen 30 soft skills op in hun enquête. Diegene waarover werkgevers en jongeren het meest van mening verschilden waren: schriftelijke communicatie, zelf kritisch zijn, inzicht hebben in eigen sterke en zwakke punten, omgaan met conflicten en weten wanneer je moet spreken of zwijgen.

Gebrek aan juiste houding

Zo claimt 44 procent van de werkgevers dat jongeren onvoldoende inzicht hebben in de eigen sterke en zwakke punten, terwijl slechts 5 procent van de jongeren het daarmee eens is. Kijkt men naar het oordeel over communicatievaardigheden, het omgaan met conflicten en het hebben van de juiste houding, dan liggen de percentage verschillen ongeveer in de zelfde lijn.

Daarnaast stelde de KU Leuven vast dat werkgevers de aanwezigheid van soft skills bij jongeren vaak lager inschatten dan de jongeren zelf. De top 5 van soft skills die de aanwerving van jongeren belemmeren is: op tijd komen, zich professioneel opstellen, mondelinge communicatie, flexibel zijn en de juiste houding hebben. Zo is 46 procent van de jongeren door de werkgevers niet aangeworven wegens het gebrek aan de juiste houding. 30 procent van jongeren die solliciteerden, kregen de job niet omdat ze moeite hadden met op tijd komen. (Belga/NSK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content