Is er leven mogelijk rond dwergster TRAPPIST-1?

© REUTERS
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

De zoektocht naar buitenaards leven is niet gespeend van wishful thinking.

Astronoom Michaël Gillon van de Universiteit van Luik en zijn collega’s haalden het wereldnieuws met hun aankondiging, in Nature, dat ze op zo’n 40 lichtjaren van hier zeven ‘aardeachtige’ planeten hebben ontdekt rond een dwergster die TRAPPIST-1 werd gedoopt. De planeten zijn maar een beetje kleiner dan de aarde en draaien dichter bij hun ster dan Mercurius bij onze zon. Maar omdat de dwergster minder fel schijnt dan onze zon, zou er toch leven mogelijk zijn, op zijn minst op drie van de planeten.

Maar er duiken al obstakels voor mogelijk leven op. Onderzoekers proberen die bij voorbaat te counteren, om de moed niet meteen te verliezen. Zo wordt er in New Scientist op gewezen dat TRAPPIST-1 te veel ultravioletstralen zou loslaten om leven op de pas ontdekte planeten mogelijk te maken. Tenzij dat leven zich zou hebben aangepast aan hogere dosissen uv-stralen dan wij hier op aarde aankunnen.

In The Astrophysical Journal wordt wel gemeld dat vulkanische activiteit zo veel waterstof in de atmosfeer van de planeten zou kunnen loslaten, dat de omstandigheden er gunstiger voor leven zouden worden dan ze lijken. De zoektocht naar buitenaards leven lijkt dus niet gespeend van wishful thinking. Met behulp van de ruimtetelescoop Hubble zal de atmosfeer van de planeten nu worden bestudeerd.