Is dit de nieuwe Aarde?

Amerikaanse astronomen hebben een exoplaneet ontdekt die “mogelijk bewoonbaar” is.

De planeet Gliese 581g, die bijna drie keer zo groot is als de Aarde, draait rond een ster die vrij dichtbij is, en dankzij die korte afstand is de temperatuur van die aard dat het water aan de oppervlakte van de planeet vloeibaar kan gehouden worden.

Ook de zwaartekracht op de planeet is vergelijkbaar met die op Aarde. De planeet kent wel geen dag en nacht. Waar je ook bent op deze planeet, de zon blijft steeds op dezelfde positie staan.

Het onderzoek van de wetenschappers staat gepubliceerd in de Astrophysical Journal.

Als de ontdekking wordt bevestigd, zou het van alle tot nog toe ontdekte exoplaneten om degene gaan die het meest te vergelijken is met de aarde.

“Onze ontdekking is een zeer overtuigend voorbeeld van een mogelijk bewoonbare planeet”, zegt Steven Vogt, professor astronomie en astrofysica aan de universiteit van Californië in Santa Cruz. “Ik schat de kans op leven op deze planeet op 100 procent.”

Talrijk

De ster Gliese 581 bevindt zich in ons sterrenstelsel, de Melkweg, op zo’n 20 lichtjaren van de aarde. Dat betekent dat een ruimteveer dat aan een tiende van de snelheid van het licht zou kunnen reizen, de planeet na 200 jaar zou bereiken.

“Het feit dat we deze planeet zo snel en zo dicht bij ons zonnestelsel kunnen detecteren, toont ons dat dergelijke exoplaneten echt talrijk moeten zijn”, aldus nog Vogt. Drie jaar geleden ontdekten astronomen al een gelijkaardige, iets minder bewoonbare, planeet rond dezelfde ster.

Voor astronomen is een exoplaneet “mogelijk bewoonbaar” als er leven mogelijk is. Maar dat betekent niet dat mensen er comfortabel zouden kunnen leven. Van de bijna 500 exoplaneten, zijn de meeste te groot, te heet of te koud voor leven zoals wij dat kennen.