In de prehistorie bleef de man thuis

Vrouwelijke mensapen zochten het avontuur op, terwijl de mannen thuis bleven, zo blijkt uit een verrassende internationale studie.

De vrouwtjes van twee mensapensoorten die meer dan een miljoen jaar geleden in de Zuid-Afrikaanse savanne rondzwierven, lieten zodra ze volwassen waren hun verwanten voorgoed achter om te paren, terwijl de mannetjes in hun vertrouwde omgeving bleven, mogelijk om hun territorium tegen indringers te verdedigen. Dat blijkt uit een studie van internationale wetenschappers die in het wetenschappelijke tijdschrift Nature verscheen.

De wetenschappers analyseerden sporen van strontiumisotopen in het fossiele tandemail van volwassen exemplaren van twee uitgestorven soorten: de Australopithecus africanus, een mogelijk directe voorouder van de moderne mens, en Paranthropus robustus, behorend tot een doodlopende tak van de menselijke evolutie. Strontium is een natuurlijk voorkomende metaalsoort in voedsel en water. De mate waarin dit metaal voorkomt varieert van gebied tot gebied.

Om een idee te krijgen van de verschillende hoeveelheden strontium in de regio, onderzochten de wetenschappers ook het strontium in 170 planten en dieren die momenteel in de buurt van de grotten leven waar de fossielen werden gevonden.

Inteelt
Uit de resultaten van het onderzoekt blijkt dat meer dan de helft van de vrouwelijke tanden van buiten de regio afkomstig is in vergelijking met 10 procent van de mannelijke tanden.

De experts concluderen daaruit dat de meeste mannen nabij hun geboorteplaats leefden en stierven, terwijl de vrouwen – vrijwillig of onder dwang – van de ene plaats naar de andere verhuisden.

Het patroon is vergelijkbaar met jonge vrouwelijke chimpansees die hun familie verlaten om inteelt te vermijden met mannelijke familieleden.

“Ons aanvankelijke doel was om meer inzicht te krijgen in de sociale relaties bij mensapen en de manier waarop ze het landschap gebruikten”, zegt hoofdonderzoekster Sandi Copeland van de universiteit van Colorado in Boulder. “Maar al snel merkten we dit verrassende verschil tussen mannen en vrouwen op.” (TE)