Hoop voor kalende mannen

Wetenschappers hebben een proteïne ontdekt die haarverlies bij mannen veroorzaakt. De ontdekking biedt mogelijkheden voor behandelingen die een terugtrekkende haarlijn kunnen stoppen of zelfs omkeren.

Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Pennsylvania ontdekten dat de hoeveelheid van de sleutelproteïne PGD2 hoger is in de cellen van haarfollikels die zich op kale plekken van de schedel bevinden, maar niet in de harige gebieden.

De haargroei wordt namelijk afgeremd wanneer de proteïne zich bindt aan de GPR-44-receptor op de cellen van de haarfolikels.

De onderzoekers beschrijven hun studie in het vakblad Science Translational Medicine. Ze onderzochten zowel kalende mannen als laboratoriummuizen.

Muizen die gekweekt werden met hoge hoeveelheden van het eiwit werden helemaal kaal, terwijl getransplanteerd menselijk haar ophield met groeien wanneer de proteïne werd toegevoegd aan de haarzakjes.

Zalfje tegen kaalheid
“We hebben aangetoond dat het eiwit PGD2 hoger was op een kaal hoofd bij mannen en dat het de haargroei verhinderde. We hebben dus een factor geïdentificeerd om mannelijk kaalheid te behandelen”, zegt professor George Cotsarelis van het departement dermatologie die het onderzoek leidde.

Door de GPR-44-receptor aan te pakken kan PGD2 worden tegengegaan. Maar vooraleer er een medicijn op de markt komt, moeten er eerst nog klinische tests worden gedaan.

De meeste mannen beginnen vanaf middelbare leeftijd kaal te worden. Tegen de leeftijd van 70 jaar heeft 80 procent van de mannen te maken met haarverlies. (Belga/TE)