Hommels: gezonder in de stad dan in het bos

© iStock

Het pesticide glyfosaat maakt bijen gevoeliger voor ziektes.

Het inzicht groeit dat onze darmbacteriën een belangrijke rol spelen in onze overleving – zonder darmflora blijft een mens niet in leven. En dat geldt uiteraard voor andere dieren. De ploeg rond microbioloog Bart Lievens van de Campus De Nayer van de KU Leuven bestudeert de veranderingen van de darmflora van hommels in functie van hun leefomgeving. De resultaten van haar werk verschenen in Public Library of Science One en strookten niet met de algemene verwachting. Hommels in een stedelijke context bleken veel meer typische hommelmicroben in hun darm te hebben dan hommels uit een bos. In die laatste biotoop was er meer ‘besmetting’ met bacteriën die hommels doorgaans niet hebben.

De onderzoekers konden alleen maar besluiten dat stadshommels gezonder zijn dan boshommels. Het is een gunstig neveneffect van een ongunstige situatie: hommels hebben in een stad minder bloemen ter beschikking dan in een bos. De ‘vreemde’ besmettingen zouden ze opdoen tijdens hun bezoek aan bloemen.

Andere onderzoekers rapporteerden in Proceedings of the National Academy of Sciences dat het pesticide glyfosaat een groot effect heeft op de darmflora van bijen. De verandering maakt ze gevoeliger voor ziektes. Het is aannemelijk dat glyfosaat bijdraagt tot de teloorgang van bijen en hommels.