Hoe onze schouders het succes van de menselijke soort hebben bepaald

© Belga

De mogelijkheid om objecten snel en accuraat weg te werpen heeft van de mens een van de meest succesvolle soorten op de planeet gemaakt.

De mogelijkheid om objecten snel en accuraat weg te werpen heeft van de mens een van de meest succesvolle soorten op de planeet gemaakt, zo blijkt uit een in het vakblad Nature afgedrukte studie van biologen van de George Washington Universiteit.
De mechanica achter het werpen is het resultaat van belangrijke evolutionaire aanpassingen, die zo’n 2 miljoen jaar geleden begonnen, aan de torso, schouders en armen van de mens.

Onze voorouders konden vanaf toen wild van op een afstand doden door stenen of werpspiesen te gooien. Ze joegen op grote prooien en begonnen vlees te eten. Een revolutie. Want op die manier kon de moderne mens zich beter verdedigen tegen gevaarlijke vijanden, beter jagen en zijn dieet verrijken, zijn hersenen versterken en uiteindelijke de hele wereld veroveren.

Baseballspelers
De biologen rond Neil Roach filmden met een hogesnelheids 3D camera baseballspelers die een balletje gooiden. Digitale verwerking van de gegevens toonde aan dat de schouder de rol speelt van een krachtige katapult die energie opslaat en die tijdens het lanceren brutaal loslaat.

Daarop loerden de onderzoekers over hun schouders heen in de tijd. Hoewel de chimpansee zes miljoen jaar geleden meer kracht en atletische capaciteit had dan wij, was zijn capaciteit om iets te lanceren niet groter dan die van een mensenkind.

De evolutie van de menselijke schouder lijkt aldus één van de factoren te zijn die uitlegt waarom de eerder trage en zwakke Homo erectus, de voorganger van de Homo sapiens, in een vijandige omgeving kon overleven. (TE)