Hoe leren kinderen uit de hele wereld hun moedertaal?

Boliviaanse moeder en dochter in La Paz. © iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

De evolutie van talen steunt meer op willekeurige processen dan verwacht.

Het zal een hart onder de riem zijn van de vele scholieren die worstelen met grammatica: een studie in Nature, die de manier waarop talen en genen evolueren vergelijkt, besluit dat de evolutie van talen meer op willekeurige processen steunt dan verwacht. Dat maakt het extra moeilijk om bijvoorbeeld onregelmatige werkwoorden onder de knie te krijgen.

In het tropische regenwoud praten ouders amper een minuutje per uur met hun kleuters.

Hoe leren kinderen uit de hele wereld hun moedertaal? Over die vraag gaat een analyse in Child Development. Het gaat overal verrassend gemakkelijk, maar de meeste studies tot dusver gebeurden in wat wij de ‘beschaafde wereld’ noemen – bij ons, dus. Eén opvallend resultaat van het onderzoek: in een indianenstam uit het Boliviaanse regenwoud praten de ouders amper een minuutje per uur met hun kleuters. Dat is tien keer minder dan bij ons. Daar staat wel tegenover dat het gemiddelde gezin er vijf kinderen telt – bij ons zijn er dat nog geen twee. Dat zij vooral met elkaar babbelen, is daardoor minder een probleem dan bij ons.

De Boliviaanse kinderen bewegen zich bovendien in een sociale omgeving, waarin ze voortdurend anderen horen praten. Misschien moeten wij meer in de taalontwikkeling van onze kinderen investeren omdat we allemaal apart in huizen wonen, waardoor er bij ons minder spontane taalontwikkeling is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content