Historische vlucht van Solar Impulse uitgesteld

01/07/10 om 09:39 - Bijgewerkt om 09:39

De Solar Impulse zou wel eens de basis kunnen vormen voor de mogelijk toekomstige elektrische luchtvaart.

Historische vlucht van Solar Impulse uitgesteld

© Epa

De historische vlucht van het Solar Impulse vliegtuig, die de capaciteiten moest testen van een motor op zonne-energie 's nachts, is uitgesteld door een technisch probleem.

"Er deed zich een defect voor aan een essentieel onderdeel van het vliegtuig", zei de Zwitserse onderzoeker Bertrand Picard bij aanvang van het onuitgegeven vliegavontuur. Het zou gaan om een telemetrie-onderdeel, dat het woensdagavond begaf.

Bedoeling was dat de Solar Impulse 25 uur in de lucht zou blijven, waarbij een zonnevliegtuig voor het eerst een hele nacht zou vliegen. Het moet daarvoor in de loop van de dag voldoende zonne-energie hebben opgeslagen.

Tijdens een persontmoeting kon Picard niet aangeven wanneer de vlucht precies zou kunnen plaatsvinden, eens de herstellingen zijn uitgevoerd, omdat er bijzondere weersomstandigheden nodig zijn. Hij hoopt dat het in elk geval nog deze zomer zou kunnen gebeuren.

1 persoon

De Solar Impulse is gemaakt voor één persoon. Het toestel heeft een spanwijdte van 63,4 meter (vergelijkbaar met een Airbus A340), en een gewicht van 1600 kg (kleine auto). Het is in staat om zelfstandig op te stijgen en dagenlang in de lucht te blijven. Zodra de batterijen efficiënt genoeg zijn qua gewicht, wordt het mogelijk een tweezitter te bouwen.

De groep Solvay participeert financieel en technologisch in Solar Impulse. Op het vlak van engineering schraagt innovatie-adviseur Altran het opzet, terwijl ook het Europese Ruimtevaartbureau ESA en de Franse vliegtuigbouwer Dassault meedoen.

In 2013 moet het vliegtuig een vlucht rond de wereld maken zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen en zonder de uitstoot van emissies.

Eerder maakte het vliegtuigje al een bemande vlucht van anderhalf uur.


Lees meer over:

Onze partners