Het besef van eigendom

Kinderen leren snel dat iets van iemand anders is. Zelfs kleuters weten dat al.

Kinderen kennen een graduele evolutie van vooral op zichzelf toegespitst te zijn naar ook rekening houden met anderen. Dat heet – in vele gevallen – opvoeding.

Kinderen moeten ook leren zich bewust te zijn van zichzelf. Dat besef groeit in het begin van de kleuterjaren. Vanaf drie jaar oud gaan kinderen met een rode vlek op hun voorhoofd geschilderd, voor een spiegel naar hun eigen voorhoofd wijzen, en niet langer naar de vlek die ze op het spiegelbeeld zien.

Met het besef van zichzelf groeit ook het besef van het bestaan van ‘anderen’, die er andere principes op na kunnen houden, maar die ook rechten hebben. Het wetenschappelijke vakblad Cognition presenteert een studie waaruit blijkt dat kinderen van drie jaar oud al een stevig besef van ‘eigendom’ hebben, van iets wat van henzelf is versus iets van iemand anders.

Experiment met pop

De conclusie volgt uit experimenten met een pop die een mutsje of een sjaal weggooide die al dan niet van het kind was. Zowel twee- als driejarigen protesteerden wanneer de pop een van hun kledingstukken weggooide, maar niet als ze haar eigen muts of sjaal weggooide.

Het belangrijkste verschil tussen beide leeftijdsgroepen was dat driejarigen ook reageerden op het feit dat de pop een kledingstuk van een derde partij (deze die het experiment uitvoerde) weggooide, terwijl tweejarigen daar geen aandacht voor hadden.

De kinderen waren dus geëvolueerd van het besef ‘dat is van mij’ naar de notie ‘dat is niet van u’. Een wereld van verschil, volgens de onderzoekers. (DD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content