Helmwagentje auto van de toekomst?

29/03/10 om 12:23 - Bijgewerkt om 12:23

Petroleumvrij, uitstootvrij, filevrij én ongelukvrij. Dat is de nieuwe conceptwagen EN-V van GM.

Petroleumvrij, uitstootvrij, filevrij én ongelukvrij. Dat is de nieuwe conceptwagen EN-V van GM.

Autobouwer General Motors en haar Chinese partner SAIC Motor Corp hebben op de Expo van Shanghai in China de piepkleine 'Electric Networked-Vehicle' voorgesteld. Het elektrische stadswagentje, dat eerder iets wegheeft van een ultragrote helm, kan met andere auto's communiceren om zo ongelukken te vermijden en het verkeer vlotter te laten verlopen op drukke wegen.

De conceptwagen, die pas over 10 tot 20 jaar op de markt komt, is bedoeld voor megasteden zoals Shanghai. De auto meet anderhalve meter op anderhalve meter, weegt 40 kilo en rijdt met een maximale snelheid van 40 km per uur. De auto kan zichzelf besturen dankzij een uitgebreid systeem van GPS-netwerken, digitale kaarten, wegen en autosensoren, camera's en andere toestellen.

Ook parkeren wordt met de EN-V, uitgesproken als 'envy', voortaan een fluitje van een cent. Maar liefst vijf EN-V-wagentjes passen in een parkeerplaats voor een gewone auto.

Hummer

Met de EN-V wil GM zich profileren als een toekomstgericht en milieuvriendelijk bedrijf en zijn imago als bastion van de energieverslindende Hummer van zich afgooien.

"Tegen 2040 zullen er in de wereld 1,2 miljard wagens zijn en zullen 60 procent van de mensen in steden leven", aldus GM. "Voor megalanden als China is de groei van het aantal conventionele auto's nu al een nachtmerrie van smog, files en parkeerproblemen."

Het is dus geen toeval dat GM zijn autootje in China voorstelde. Het land is de perfecte afzetmarkt voor kleine stadswagentjes. Ook Daimler introduceerde er zijn Smart ultracompact. Maar of de Chinese chauffeurs hun grote, zware wagens zomaar willen opofferen voor de EN-V, valt nog af te wachten.

Lees meer over:

Onze partners