Genetische screening op kanker mogelijk over vijf jaar

Wellicht over drie tot vijf jaar zullen genetische tests op prostaat- en borstkanker mogelijk zijn, beweren experts.

We zijn een stapje dichterbij genetische screening op kanker. Een team van meer dan 1.000 wetenschappers van 130 Europese en Amerikaanse instellingen heeft dankzij een grootschalig onderzoek meer dan 80 genetische variaties geïdentificeerd die het risico op het ontwikkelen van borst-, prostaat- of eierstokkanker verhogen. Het gaat om de grootste studie in zijn soort, zo schrijft de BBC.

Genetische variaties zijn fouten in iemands DNA die het risico op het ontwikkelen van een ziekte verhogen. De wetenschappers vergeleken het DNA van 200.000 mensen – de ene helft leed aan kanker, de andere helft niet – waardoor het erfelijke risico van iemand op deze kankers kon worden achterhaald.

Er werden 23 nieuwe genetische risicofactoren voor prostaatkanker ontdekt, waardoor het totaal op 78 komt. Voor borstkanker werden 49 nieuwe genetische variaties gevonden. Voor eierstokkanker 8. Dit is echter nog maar het topje van de ijsberg, want volgens de experts zijn honderden, mogelijk zelfs duizenden genen betrokken bij het ontstaan van kanker.

Speekseltest bij de huisarts
Het onderzoek biedt mogelijkheden om kankers in een vroeg stadium aan te vallen of zelfs preventief te behandelen dankzij een zogenaamde genetische screening. Volgens experts zou een dergelijke screening al binnen drie tot vijf jaar mogelijk kunnen zijn door een speekseltest. Deze eenvoudige en goedkope tests zouden door de huisarts kunnen worden uitgevoerd.

De wetenschappers benadrukken echter dat genetische factoren ook samenwerken met onder andere iemands levensstijl en de omgevingsfactoren om het risico op kanker te verhogen.

De nieuwe bevindingen kunnen tot slot ook het pad effenen voor nieuwe kankerbehandelingen en inzicht bieden in nog onbekende aspecten van de ontwikkeling van kanker.

Het onderzoek werd gepubliceerd in vijf vakbladen, waaronder Nature Genetics. (TE)