Door klimaatopwarming blijven vliegtuigen langer in de lucht

10/02/16 om 07:54 - Bijgewerkt om 07:54

De opwarming van de aarde maakt trans-Atlantische vluchten langer. Slecht nieuws voor het milieu én voor de portemonnee van de reiziger.

Door klimaatopwarming blijven vliegtuigen langer in de lucht

De vluchten naar het westen zullen met meer weerstand te kampen hebben, terwijl de vluchten naar het oosten een sterkere wind in de rug zullen hebben. © iStock

De verklaring ligt bij de straalstroom, een zeer sterke windstroom van west naar oost die door luchtvaartmaatschappijen ofwel gretig gebruikt wordt om mee te liften, of net vermeden wordt. Maar door de klimaatverandering versterkt ook deze straalstroom, waardoor de vluchten in een bepaalde richting dus ook langer zullen duren.

De vluchten naar het westen zullen met meer weerstand te kampen hebben, terwijl de vluchten naar het oosten een sterkere wind in de rug zullen hebben. "Heen en terug betekent dat een langere vlucht: de tijd die op de ene route gewonnen wordt, kan niet volledig worden gecompenseerd in de andere richting", stellen de onderzoekers onder leiding van Paul Williams van de universiteit van Reading.

Meer kerosine

Een vlucht tussen Londen en New York zou minstens 7 uur duren, omgekeerd minder dan 5 uur en 20 minuten. Er zou dus ook meer kerosine verbruikt worden, wat slecht is voor het milieu en voor de ticketprijzen.

"Jaarlijks gaat het om 2.000 extra uren in de lucht, goed voor 22 miljoen dollar aan kerosine en 70 miljoen kilogram CO2", zegt Williams aan BBC.

Het effect op de straalstroom zal merkbaar zijn vanaf dat de hoeveelheid CO2 in de lucht is verdubbeld tegenover 200 jaar geleden. Dat zou al binnen enkele decennia het geval zijn. En in de winter, als de temperatuurverschillen groter worden, vergroot ook het effect. (Belga/TE)

Onze partners