De ‘zelfmoord’ van darmcellen kan een infectie indijken

© iStock

De kamikazes van cellen die de bacterie Clostridium difficile in de darmwand veroorzaakt, blijkt ook nut te hebben.

De ‘zelfmoord’ van darmcellen kan een infectie indijken.

Hoe krijgen we controle over kwalijke organismen? De vraag blijft de wetenschap beroeren. Biotechnoloog Pedro Saavedra van de Gentse tak aan het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) meldt met zijn collega’s in Nature Communications dat ze een nieuw inzicht hebben verworven in de manier waarop de bacterie Clostridium difficile cellen in de darmwand doodt. Zware, zelfs fatale infecties kunnen daarvan het gevolg zijn.

De ontwikkeling van cellen steunt op mechanismen die 2 miljard jaar oud zijn.

Om het infectieproces in detail te kunnen bekijken, bouwden de onderzoekers minidarmpjes. Hun werk toont aan dat de bacteriën de darmwandcellen als het ware lijken te verplichten om ‘zelfmoord’ te plegen. Dat mechanisme beschermt de darmwand, zo bleek verrassend genoeg: als de geïnfecteerde cellen sterven, kunnen ze de infectie niet doorgeven. De mogelijkheid tot celdood uitschakelen, met andere woorden, is geen optie in de strijd tegen de infectie.

Een andere ploeg van het Gentse VIB heeft een nieuw enzym ontdekt dat een sleutelrol speelt in de synthese van steroïde stoffen. Sterolen zijn essentiële componenten van alle cellen (met een kern) in het dieren- en plantenrijk. De ontwikkeling van cellen steunt op basismechanismen die 2 miljard oud zijn.

Toch blijven ze verrassingen opleveren. Jacob Pollier en zijn collega’s beschrijven in Nature Microbiology een alternatief mechanisme voor de synthese van sterolen. Er is dus niet één manier om de stoffen te produceren, zoals lang is gedacht, maar er zijn er (minstens) twee. De proeven gebeurden met microwiertjes. De onderzoekers hopen er een manier uit te puren om de soms dramatische effecten van toxische algen tegen te gaan.