De psychologie achter Pokémon Go: vanwaar die obsessie?

© Twitter

Overal heerst dezer dagen een bizarre Pokémonkoorts. Je hebt er vast al over gehoord of gelezen. Maar snap je de populariteit van het fenomeen ook? Wij zochten een verklaring voor de Pokémania.

Het is een opmerkelijk gezicht op straat: mensen (meestal jongeren) die in groepjes wandelen met hun ogen op het scherm van hun smartphone gebrand. Ze lopen naar verluidt over treinsporen, in ziekenhuizen en vallen in riolen,… De schuldige is de app Pokémon Go, een gigantisch populair ‘Augmented Reality’-spel waarin spelers zoveel mogelijk Pokémons (afkorting voor ‘pocket monsters’) moet trachten te vangen.

De door de Japanse computerspelletjesmaker Nintendo ontwikkelde game gebruikt de geolocatie van de smartphone om verschillende types van virtuele Pokémonfiguurtjes in de echte wereld te plaatsen op de plekken waar je komt. De bedoeling is om op je tocht zoveel mogelijk Pokémons (in de hoedanigheid van ratten, slangen, eitjes, enz…) te spotten.

Een stapje in de wereld

De game spoort je met andere woorden aan om een stapje in de wereld te zetten. Je zou haast kunnen zeggen dat Pokémon Go eerder een fitnessapp dan een game-app is. Het is net die mix van echte en virtuele wereld (Augmented Reality) die het spel zo immens populair maakt (aangevuld met het feit dat het volledig gratis is). Zelfs de grootse gamenerd komt tegenwoordig al eens buiten dankzij een combinatie van gamen, fysieke activiteit en menselijke interactie. Allemaal kenmerken die beantwoorden aan noodzakelijke menselijke behoeftes.

Je zou haast kunnen zeggen dat Pokémon Go eerder een fitnessapp dan een game-app is.

Naast de gevaren van het spel, waar recent voor gewaarschuwd werd, biedt Pokémon Go ook psychologische voordelen. Spelers zitten niet meer achter een computer, maar zijn actief in de openlucht. Tientallen studies hebben in het verleden al aangetoond dat fysieke activiteit het humeur op een positieve manier beïnvloedt. Ook sociale banden zijn belangrijk voor de mentale gezondheid. Volgens sommige onderzoeken heeft zelfs al een kort, oppervlakkig gesprek met een vreemde een positief effect op het welzijn. Zo zijn er verhalen van mensen die lijden aan een depressie of angststoornis die dankzij de app opnieuw buiten komen. Traditionele games hebben dat niet want ze zijn sedentair en isolerend.

De psychologie achter Pokémon Go: vanwaar die obsessie?

Nostalgie

Pokémon Go, dat oorspronkelijk gemaakt werd voor Game Boy, is vooral aantrekkelijk voor mensen die de Pokémon-gekte in de jaren 90 als kind hebben meegemaakt en daar een nostalgisch gevoel bij krijgen. Daarnaast is het spel ook op een bepaalde manier een vlucht uit de realiteit. Terwijl virtual reality je volledig kan onderdompelen in een andere wereld (met of zonder misselijkheid), brengt Augmented Reality fantasie in je leven, maar dan binnen de perken van de echte wereld. Het leven is sowieso al gek genoeg, nietwaar? (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content