De oneliner domineert de verkiezingen

14/05/10 om 09:31 - Bijgewerkt om 09:31

Politici kregen vorig jaar in verkiezingsprogramma's op tv gemiddeld 12 seconden om te antwoorden of een redenering te ontwikkelen.

De oneliner domineert de verkiezingen

Het korte, pakkende citaat domineert steeds meer in de verkiezingsprogramma's. Dat blijkt uit een analyse van de campagne voor de Vlaamse en Europese verkiezingen zoals die in mei en juni 2009 op VRT en VTM werd gevoerd.

Politici kregen vorig jaar in verkiezingsprogramma's op tv gemiddeld 12 seconden om te antwoorden of een redenering te ontwikkelen. In 2004 was dat nog 16 seconden, schrijft Het Nieuwsblad vrijdag.

Onderzoekster Magda Michielsens ging na wie hoe vaak aan het woord kwam en hoe lang. "We hebben ons enkel gefocust op de gesprekken met politici. Reportages, sfeerbeelden of stukjes cabaret werden niet geanalyseerd", klinkt het.

Nooit op het scherm

Eerste vaststelling: het gros van de politici haalde nooit het scherm. Van de 124 Vlaamse parlementsleden, 17 Nederlandstaligen in het
Brussels parlement en 13 Vlaamse EU-parlementsleden die op 7 juni 2009 werden verkozen, mochten er slechts 38 opdraven in een verkiezingsprogramma. Samen kwamen zij in 39 uitzendingen 138 keer aan bod.

Wie wel het scherm haalde, moest zich geen illusies maken: de gemiddelde interventieduur van politici bedroeg vorig jaar 12 seconden.

Wie langer aan het woord was, liep veel kans dat iemand anders - doorgaans de journalist - tussenbeide kwam.

Lees meer over:

Onze partners