De mens is geen vleeseter

In de woelige discussie over de mate waarin wij, mensen, al dan niet vleeseters zijn, is er een nieuw element opgedoken, dat pleit tégen een status van de mens als fervente carnivoor.

Wetenschappers hebben de genetica van twaalf echte vleeseters, zoals hyena’s, onder de loep genomen, en ontdekt dat bij echte vleeseters een gen dat informatie bevat over een smaakreceptor voor suiker niet meer actief is. Ze beschrijven hun resultaten in de Proceedings of the National Academy of Sciences. Zeven van de onderzochte soorten kunnen geen zoet meer smaken.

Omdat het bij ons wel het geval is, zo illustreren de steeds talrijker wordende problemen van overgewicht als gevolg van onder meer te veel frisdranken en andere zoetigheden, zouden wij dus inzake deze eigenschap niet richting vleeseten neigen.

Waarschijnlijk hebben vleeseters geen voordeel aan het detecteren van een zoete smaak, omdat suiker geen grote overlevingswaarde in hun leven heeft. Opvallend was dat het verlies in alle onderzochte soorten aan andere mutaties te wijten was. De natuur, die zelden of nooit investeert in iets dat niet langer nuttig is, heeft het gen dus op verschillende manieren uitgeschakeld.

Interessant was dat dolfijnen en zeeleeuwen ook de receptoren voor bitter en ‘umami’ (te vertalen als ‘hartig’) verloren hebben. Wat een gevolg zou kunnen zijn van het feit dat zij hun prooien meestal ineens opzwelgen, dus zonder te proeven. (DD)