De échte grootvaders van de evolutietheorie ontdekt

© iStock

De auteurs van de twee anonieme historische publicaties over evolutie zijn geïdentificeerd. En het is niet Charles Darwin.

Lang voor Charles Darwin in 1859 On the Origin of Species publiceerde, waren er al teksten verschenen die het destijds maatschappelijk heel moeilijk liggende thema van de evolutie van het leven behandelden. Met name in het Schotse Edinburgh verschenen in 1826 en 1827 twee artikels die daar op ingingen.

De artikels werden anoniem gepubliceerd, hoewel er ‘verdachten’ als auteur in het vizier waren. Filosoof Koen Tanghe van de UGent en taalkundige Mike Kestemont van de UAntwerpen sloegen de handen in elkaar om het raadsel te ontrafelen. Ze beschrijven hun zoektocht naar de originele auteurs in het vakblad Biology in History. Ze gebruikten daarvoor artificiële intelligentie, zoals algoritmes die teksten toewijzen aan auteurs op basis van stilistische patronen in hun geschriften, zoals woordfrequenties.

Zo konden ze de tekst uit 1826 toeschrijven aan de Schotse geoloog Robert Jameson, en die uit 1827 aan diens leerling en vriend Ami Boué, een Oostenrijkse geoloog. In de jaren van publicatie vertoefde de jonge Charles Darwin in Edinburgh voor (mislukte) geneeskundestudies. Het is dus niet uitgesloten dat hij toen al met evolutionair denken in aanraking is geweest.