De anderen zullen het wel doen

© Reuters

Hoe groter iemands netwerk op Facebook, hoe minder hij aan liefdadigheid doet.

Facebook blijft intrigeren, en dat niet alleen door de vraag waarom zoveel mensen de talloze waarschuwingen voor een overdreven hoge vraagprijs voor de eerste Facebook-aandelen negeerden.

Facebook lijkt op vele vlakken een interessant speelveld voor analisten van het menselijke reilen en zeilen.

In een nieuwe uitgave van de gereputeerde Britse Cage Working Papers stellen economen dat hoe groter iemands netwerk op Facebook is, hoe minder hij of zij geneigd zal zijn informatie over liefdadigheid en andere mensvriendelijke ondernemingen door te geven.

Individuele beslissing
De ratio achter die stelling is dat hoe groter een sociaal netwerk is, hoe meer men verwacht dat anderen het wel zullen doen. Wat een hinderpaal is voor mensen die hopen hun oproep om te geven via een netwerk te verspreiden, want in zo’n geval rekent men erop dat de meesten een bericht ook door zullen sturen, en dat is dus duidelijk niet het geval.

Er wordt zelfs geopperd dat hoe groter iemands netwerk is, hoe minder hij of zij geneigd zal zijn om zelf iets te geven voor een goed doel, eveneens in de veronderstelling dat anderen het wel zullen doen.

Wat niet helemaal spoort met een lang circulerende economische hypothese dat het geven voor een goed doel vooral een individuele beslissing is. Het wordt steeds duidelijker dat economen regelmatig ver naast de bal slaan, onder meer in het correct inschatten van sociale aspecten verbonden aan het handelen van mensen. (DD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content