De 100-lijn geeft reanimatieadvies

28/05/10 om 09:54 - Bijgewerkt om 09:54

Het hulpcentrum verstrekt via de telefoon instructies aan de aanwezigen op de plaats van het onheil.

De 100-lijn geeft reanimatieadvies

© Belga

Wie belt naar het hulpcentrum 100/112 met de melding van een hartstilstand krijgt binnenkort niet alleen een MUG-team toegestuurd, maar ook telefonisch reanimatieadvies.
Momenteel lopen in Luik en Genk pilootprojecten. De FOD Volksgezondheid verwacht dat het systeem vanaf juli in alle hulpcentra kan worden ingevoerd, dat meldt het gezondheidsmagazine Bodytalk.

Bij een hartstilstand telt elke seconde om overlijden of onherstelbaar letsel te vermijden. Reanimatie onmiddellijk na een hartstilstand verdrievoudigt de overlevingskansen. Per minuut zonder hartmassage verliest het slachtoffer ongeveer 10 procent kans op overleven. Na de telefonische oproep duurt het echter gemiddeld 7 minuten voor de hulpdiensten ter plaatse zijn. In de praktijk overlijdt meer dan 92 procent van de mensen die buiten het ziekenhuis een hartstilstand krijgen.

Dit "Phone CPR"-idee komt uit de Verenigde Staten, waar het al een tiental jaren wordt toegepast. Het hulpcentrum verstrekt via de telefoon instructies aan de aanwezigen op de plaats van het onheil. Door zeer gerichte vragen kan de telefonist snel vaststellen wat het probleem is en precieze aanwijzingen geven.



Lees meer over:

Onze partners