Buitenaards leven mogelijk op 60 miljard planeten in de Melkweg

Een nieuwe studie schat dat er 60 miljard bewoonbare planeten in de Melkweg zijn.

Wetenschappers van de Universiteit van Chicago en Northwestern University denken dat er leven mogelijk is op 60 miljard planeten in de Melkweg. Dit is dubbel zoveel als vroeger werd aangenomen. De studie staat te lezen in het vakblad Astrophysical Journal Letters.

Rond rode dwergsterren

De planeten bevinden zich rond zogenaamde rode dwergsterren. Rode dwergen stralen veel minder en veel roder licht uit dan de gele dwergsterren zoals de zon. Volgens de onderzoekers draaien de meeste planeten in de Melkweg rond rode dwergsterren. Omdat rode dwergsterren veel koeler zijn dan de zon, is de leefbare zone rond deze sterren veel beter dan ons zonnestelsel.

De leefbare zone is een gebied rond een ster waar vloeibaar water zou kunnen voorkomen aan het oppervlak van een planeet. Als een planeet te ver weg is van de ster, is het daar te koud en bevriest al het water. Als een planeet zich te dicht bij de ster bevindt, wordt het te warm en wordt al het water weggekookt.

Wolken verhogen leefbaarheid

Met behulp van computersimulaties bestudeerden wetenschappers de invloed van wolken op de leefbaarheid van buitenaardse planeten. De wolken in de buurt van rode dwergsterren verhogen de kans op leven op de planeten. Wolken kunnen warmte absorberen waardoor de oppervlakte van planeten opgewarmd wordt en vloeibaar water gevormd kan worden. ‘Wolken zorgen ervoor dat planeten warm genoeg blijven zodat er leven mogelijk is’, vertelde onderzoeker Nicolas Cowan in een persbericht.

Er is wellicht ook vloeibaar water op deze 60 miljard planeten in het Melkwegstelsel die rond rode dwergsterren draaien. De zone rond rode dwergsterren is niet te warm of te koud wat de kans op vloeibaar water en op leven doet toenemen. (WK)