Broeikasgassen uit de lucht plukken

. © Science Photo Library
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Gentse wetenschappers hebben systemen uitgedokterd om de broeikasgassen koolstofdioxide en methaan om te zetten in nuttige stoffen.

De belangrijkste broeikasgassen in onze atmosfeer zijn koolstofdioxide (CO2) en methaan. Als die met elkaar zouden kunnen interageren – en elkaar op die manier ‘uitschakelen’ als broeikasgas – zou dat een grote stap zijn in de strijd tegen de klimaatopwarming. In het topvakblad Science melden Guy Marin van het Laboratorium voor Chemische Technologie (UGent) en zijn collega’s nu dat ze er in het laboratorium in geslaagd zijn beide stoffen in grote hoeveelheden met elkaar te laten reageren. De stoffen vormen daarbij onder meer koolstofmonoxide (CO), een bouwsteen voor de productie van kunststoffen.

Het nieuwe proces werd super dry reforming gedoopt. Het combineert drie bestaande industriële processen en kan daardoor drie keer meer CO2 in CO omzetten dan de bestaande processen. Zware technische vereisten zijn er niet, en alle voor de omzetting benodigde materialen zijn vrij en goedkoop verkrijgbaar. Met andere woorden: niets staat de toepassing van de ontdekking op grote schaal in de weg.

Ook aan de Universiteit Gent heeft Frederiek-Maarten Kerckhof van de Vakgroep Biochemische en Microbiële Technologie een techniek ontwikkeld om methaan uit de lucht te plukken en in bruikbare grondstoffen om te zetten. Daarin slaagt hij door methaanverwerkende bacteriën te stimuleren om ook andere bacteriën in te schakelen bij het aanpakken van methaan. Zo kon hij de efficiëntie van de omzetting in sterke mate verhogen.