Astronomen vinden spiegeleieren in de ruimte

Leuvense astronomen hebben een zeldzame gele hyperreuzenster ontdekt, die verdacht goed lijkt op een spiegelei.

In een publicatie in Astronomy & Astrophysics presenteren astronoom Tijl Verhoelst van de K.U.Leuven en zijn collega’s de ontdekking van een zeldzame gele hyperreuzenster, het vervolg van een rode reus.

De afbeeldingen van deze ster hebben wat van een enorm spiegelei. De monsterster heeft een diameter duizend keer groter dan die van onze zon, en ze schijnt vijfhonderdduizend keer harder. Ze zou de helft van ons zonnestelsel overspannen als ze zich in onze buurt zou bevinden.

Het spiegelei-achtige karakter van haar voorkomen heeft ze te danken aan de aanwezigheid van twee ringen van stof en gas, die ze een voor een heeft uitgestoten. De buitenste ring zou duizend jaar oud zijn.

Het is uiterst moeilijk om gele hyperreuzen te pakken te krijgen, want ze bestaan maar een paar duizend jaren. Daarna ontploffen ze, in een supernova, waarbij hun buitenste lagen ver weg worden geblazen.

De spiegeleister zal een van de volgende supernova’s in onze melkweg zijn. We zullen haar zeker te zien krijgen, want de ster bevindt zich op een afstand van amper 13.000 lichtjaren van onze planeet. (DD)