Astronomen ontdekken extreem zeldzaam ’tuinboonstelsel’

‘Tuinboonstelsels’ zijn extreem zeldzaam. In een gebied van 1,3 miljard bij 1,3 miljard bij 1,3 miljard lichtjaar duikt er gemiddeld maar eentje op.

Astronomen hebben een nieuwe klasse van sterrenstelsels ontdekt die prompt de bijnaam “tuinboonstelsels” kreeg, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO gemeld. Zij behoren tot de zeldzaamste objecten in het heelal.

Sterrenstelsel gloeit volledig

Veel sterrenstelsels hebben een reusachtig zwart gat in hun centrum, dat het gas in de omgeving aan het gloeien brengt. Maar in het geval van de tuinboonstelsels gloeit het volledige sterrenstelsel, niet alleen de kern.

De nieuwe waarnemingen – met de VLT-telescoop van de ESO, de Gemini South-telescoop en de Canada-France-Hawaii Telescope – tonen de grootste en helderste gloeiende gebieden die ooit zijn ontdekt. Vermoedelijk ontlenen zij hun energie aan centrale zwarte gaten die voorheen heel actief waren, maar inmiddels tot rust zijn gekomen.

Het nieuwe object kreeg de naam J224024.1 092748 of kortweg J2240. Het staat in het sterrenbeeld Waterman en zijn licht heeft er ongeveer 3,7 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken.

Na die ontdekking gaven er zich in een bestand van bijna een miljard sterrenstelsels nog zestien andere met vergelijkbare kenmerken bloot.

Extreem zeldzaam