Antibioticum tegen ziekenhuisbacterie gevonden in… onze neus

© iStock

De remedie tegen de gevaarlijke superbacterie lag mogelijk al de hele tijd vlak onder onze neus.

Duitse wetenschappers hebben tot hun grote verrassing in de menselijke neus een nieuwe klasse van antibiotica ontdekt die mogelijk kan worden ingezet tegen superbacteriën zoals de multiresistente ziekenhuisbacterie.

Hoewel de neus de laatste plaats is waar wetenschappers verwacht hadden iets dergelijks te vinden (meestal zoeken ze in de darmen), leverde de analyse van een (onschuldige) bacteriële oorlogsvoering die in onze neus plaatsvindt, heel wat op. Een van de wapens die die bacteriën daarvoor op het slagveld inzetten, is immers antibiotica.

Biologen van de universiteit van Tübingen onderzochten de neusflora van 187 gehospitaliseerde patiënten. Ze ontdekten dat 30 procent de bacterie Staphylococcus Lugdunensis in zich had, dat het antibioticum Lugdunin produceert.

Resistentie groeiend probleem

In het wetenschappelijk vakblad Nature schrijven de onderzoekers hoe Lugdunin antimicrobiële activiteit vertoont tegen een grote variëteit aan gevaarlijke bacteriën zoals Meticilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA) (beter bekend als de ziekenhuisbacterie). Dat is de gevaarlijke variant van de Staphylococcus aureus, die ook in de menselijke neus voorkomt.

Er is momenteel een grote nood aan nieuwe antibiotica om het steeds toenemende aantal resistente superbacteriën aan te pakken. Die zullen volgens experts tegen 2050 onnodig miljoenen doden per jaar maken.

Toch waarschuwen de Duitse biologen dat het nog jaren zal duren vooraleer Lugdunin kan worden ingezet bij de mens en dan nog is de effectiviteit niet gegarandeerd. (TE)