25 minuten extra slaap verbetert schoolprestatie fors

07/02/14 om 14:42 - Bijgewerkt op 10/02/14 om 10:37

Op een later tijdstip naar school gaan, heeft een positieve invloed op het humeur, de schoolprestaties en de slaapervaring van tieners.

25 minuten extra slaap verbetert schoolprestatie fors

Het katholiek onderwijs krijgt een theoloog als nieuwe baas. © BELGAIMAGE

Uit een studie geleid door slaapexperte Julie Boergers blijkt dat het verlaten van de schoolstarttijd, een positief effect heeft op de slaap en de dagelijkse prestaties van studenten.

Voor het onderzoek gingen 197 adolescenten met een gemiddelde leeftijd van vijftien jaar 25 minuten later naar school dan normaal het geval was. Door de starttijd een beetje te verlaten, bleek het aantal studenten dat nu meer dan acht uur slaap kreeg per nacht te verhogen van 18 naar 44 procent.

Later opstaan

De studenten waren overdag minder slaperig, minder depressief en ze dronken ook minder drankjes met cafeïne. Studenten die voor het onderzoek het minste slaap per nacht hadden, haalden het grootste voordeel uit de extra 25 minuten slaap.

Slaapgebrek komt vaak voor bij adolescenten. De meeste tieners maken een biologische verschuiving in hun slaapcyclus door, wat vroege schooluren moeilijk maakt. Adolescenten hebben meer slaap nodig dan volwassenen, maar slagen er vaak niet in die hoeveelheid slaap te krijgen. In tegenstelling tot volwassenen, hebben tieners achtenhalf tot negen uur slaap nodig per nacht.

Een schooldag begint meestal rond 8 uur. Omdat tieners vaak niet voor 11 uur in slaap vallen, blijken er uiteindelijk gewoon onvoldoende uren in een nacht te zitten. De onderzoekers menen dat als uurroosters meer op één lijn worden gebracht met het slaappatroon van adolescenten, dat een positief effect zal hebben op de prestaties en het humeur van de studenten. Ze zouden alerter en vrolijker zijn en minder afhankelijk zijn van cafeïne of energiedranken die hen anders helpen om wakker te blijven in de les.

Meer energie

Het is niet de eerste keer dat onderzoek werd gedaan naar het effect van de schoolstarttijd op studenten. Andere studies legden al verbanden tussen vroege schooluren en minder goed functioneren op school, slecht humeur en zelfs met meer auto-ongelukken.

Een algemene klacht als het op het verlaten van de schooluren aankomt, is dat een later starttijdstip betekent dat de school pas later uit is en er dan minder tijd zou zijn voor buitenschoolse activiteiten.

Toch was daar in de studie van Boergers geen bewijs van. Tieners volgden nog steeds sportlessen of deden andere activiteiten na de schooluren en besteedden daar even veel tijd aan als voordien. Bovendien waren de adolescenten achteraf niet volledig uitgeput. Integendeel, ze hadden zelfs meer energie om hun huiswerk af te maken.

De studie werd gepubliceerd in de Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics.

Lees meer over:

Onze partners